Post-its

Veelgestelde vragen

Cliënten van UWV kunnen suggesties insturen naar de UVW Cliëntenraden. Vaak worden er vragen gesteld. Deze pagina geeft antwoorden op veelgestelde vragen.

Als u belt naar 0900 - 9294 dan betaalt u het lokale telefoontarief van 4 cent per minuut. In het kort komt het hierop neer: Gesprekskosten met een vast toestel of met een mobiel toestel (dus een abonnement dat ook het gebruik van 0900–nummers omvat) brengen geen extra kosten voor 0900-nummers met zich mee. Het afgesloten abonnement omvat immers ook het gebruik van 0900-nummers.

Dat ligt anders als iemand een abonnement heeft afgesloten dat het gebruik van 0900-nummers uitsluit. Dan kunnen er inderdaad hogere meerkosten ontstaan. UWV weet dat dit probleem bij sommige abonnementen kan ontstaan , maar kan daarop helaas geen invloed uitoefenen. Welk abonnement mensen afsluiten, is en blijft immers een persoonlijke keuze en valt dus onder de eigen verantwoordelijkheid.

Als u het 0900-nummer belt, krijgt u de volgende mededeling: “Dit informatienummer kost 4 cent per minuut met een starttarief van 4 ½ cent plus de gebruikelijke belkosten”. Als beller weet u welk abonnement u heeft afgesloten en welke kosten u dus heeft.

Momenteel is het inderdaad nog niet mogelijk om per e-mail met UWV te communiceren. De cliëntenraden ontvangen daar veel signalen over en zijn naar aanleiding daarvan actief met UWV in gesprek gegaan om communiceren per e-mail wel mogelijk te maken. De gesprekken gaan onder meer over de veiligheidseisen die gesteld worden aan contact via e-mail. Via de Werkmap op werk.nl is het al wel mogelijk om te e-mailen naar de adviseur werk.

Het is al wel mogelijk om via Twitter uw vraag aan UWV te stellen. Daarvoor gaat u naar Twitter. Hiervoor moet u wel een Twitteraccount hebben of aanmaken. Vragen die met uw persoonlijke dossier te maken hebben, worden hier om privacyredenen echter niet beantwoord. Daarvoor kunt u nog steeds het beste met UWV bellen.

Het komt inderdaad weleens voor dat werk.nl vacatures toont, die niet geheel (of geheel) bij uw huidige situatie passen. Denk aan situaties die niet aansluiten bij uw leeftijdscategorie, locatie of werkervaring. Soms worden deze aan u gestuurd om u op ideeën te brengen, en u te motiveren een open blik te houden. Maar soms passen vacatures echt niet.

De cliëntenraden hebben hier meerdere signalen over ontvangen en zijn hierover met UWV in gesprek. In de tussentijd ontvangen we hier graag meer signalen over, om te blijven volgen of er verbetering in zit. Een suggestie insturen naar de Cliëntenraden kan via deze link.

De cliëntenraden ontvangen geregeld signalen die aangeven dat het formulier op werk.nl – dat wordt gebruikt om het cv mee in te vullen – niet toereikend is voor het invullen van (werk)ervaringen. Soms komt de wens naar voren om zelf een eigen cv te kunnen uploaden.

De cliëntenraad leest deze berichten met aandacht en is hier over in gesprek met UWV. In de tussentijd ontvangen we hier graag meer signalen over, om te blijven volgen of er verbetering in zit. Een suggestie insturen naar de Cliëntenraden kan via deze link.

Het komt inderdaad weleens voor dat er een fout opduikt in de communicatie van UWV: op de website of in een brief. Denk aan een spel-, of taalfout of een onlogische zin. Het liefste zien we dergelijke fouten zo snel mogelijk verbeterd, om eventuele (verdere) onduidelijkheden te voorkomen. Een fout mag niet te lang online blijven staan.

Mocht u een fout hebben gevonden, maak daarom een melding via Twitter of bel naar UWV Telefoon via 0900 - 9294. Heeft u een verbetersuggestie voor een tekst? Stuur dan een suggestie in naar de cliëntenraden via deze link.

Neem voor vragen die met uw persoonlijke dossier te maken hebben, contact op met UWV Telefoon via 0900-9294. Een klacht kunt u online indienen via de site van UWV. De contactfunctie van de Cliëntenraden is niet bedoeld voor vragen of klachten, die te maken hebben met uw persoonlijke dossier. Dit is bedoeld voor algemene signalen, ideeën, suggesties of adviezen over de dienstverlening en helpt de cliëntenraad bij hun gesprekken met UWV.

In het afgelopen jaar had de website www.werk.nl regelmatig last van storingen. Wilt u weten of meer mensen momenteel een storing ondervinden op de website? Kijk dan op deze website. De cliëntenraden blijven graag op de hoogte van dit onderwerp. Daarom ontvangen we graag signalen van cliënten die hier problemen mee ondervinden. Zo kunnen we de ontwikkelingen op de website en de dienstverlening van UWV goed blijven volgen. Een signaal insturen naar de Cliëntenraden kan via deze link.

Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger