Raadslid

Mirjam Zoomer zwaait af na acht jaar inzet voor de cliëntenraad Utrecht-Flevoland

5 maart 2025
  • Cliëntenparticipatie
Mirjam Zoomer zwaait af na acht jaar inzet voor de cliëntenraad Utrecht-Flevoland

Na acht jaar als lid en voorzitter van de decentrale cliëntenraad Utrecht-Flevoland neemt Mirjam Zoomer afscheid. In een gesprek blikt ze terug op deze periode, haar inzichten en de impact die de cliëntenraden hebben op de dienstverlening van UWV.

In haar tijd bij de decentrale cliëntenraad Utrecht-Flevoland heeft Mirjam zich met tal van onderwerpen beziggehouden. Maar een van de belangrijkste thema’s waarvoor zij zich heeft ingezet, is volgens haar het belang van maatwerk binnen de dienstverlening van UWV. ‘We hebben er altijd op gehamerd dat maatwerk geen uitzondering moet zijn, maar een vanzelfsprekendheid. Iedere cliënt heeft een ander vertrekpunt, en daar moet rekening mee gehouden worden.’ En niet zonder resultaat: ze vertelt dat de cliëntenraden hier in de loop der jaren een waardevolle bijdrage aan hebben geleverd. ‘We waren echt pleitbezorgers, en ik denk dat we dat goed onder de aandacht hebben weten te brengen.’

Om dit te kunnen doen had Mirjam altijd aandacht voor het stimuleren van de dialoog tussen cliëntenraden en UWV-medewerkers. ‘Als raadslid kan je de persoon zijn die net iets anders denkt, een ander perspectief inbrengt. Daar begint verandering,’ stelt ze. Dit idee zag zij vertaald in de congressen die zij als voorzitter van de landelijke congrescommissie mede vorm mocht geven. Belangrijk daarbij, was dat dit geen bijeenkomsten moesten worden ván de cliëntenraad, vóór de cliëntenraad. ‘Preken voor eigen parochie, daar schiet je niet zo veel mee op. Dit soort evenementen zijn vooral momenten waarop cliëntenraadsleden en UWV-medewerkers elkaar kunnen ontmoeten en leren van elkaars perspectieven.’

Wees een klankbord
Volgens Mirjam kan UWV haar voordeel doen met alle kennis die aanwezig is bij cliënten, maar worden de raden daar nog niet altijd optimaal voor benut. ‘We zeggen steeds: gebruik ons nou als klankbord. Wij hebben ervaring met de dienstverlening en kunnen signalen doorgeven voordat problemen ontstaan.’ Als voorbeeld noemt ze de verbouwing van een UWV-vestiging. ‘Er is een tijd terug bijvoorbeeld flink geïnvesteerd in een verbouwing, maar de nieuwe lift heeft geen audiomelding voor verdiepingen. Voor slechtzienden en blinden is dat een groot gemis. Had men vooraf met ons gesproken, dan hadden we dat kunnen aangeven.’

Adviseren vanuit ervaringsdeskundigheid, zo vulde Mirjam haar rol de afgelopen jaren in. Maar, benadrukt ze, die ervaringsdeskundigheid reikt verder dan alleen persoonlijke ervaringen. ‘Je spreekt niet alleen voor jezelf, maar voor een bredere groep cliënten. Of het nu gaat om jongeren met een Wajong-uitkering, ouderen die moeilijk werk vinden of mensen met een beperking: je moet in staat zijn om de rode draad te zien in al die verhalen en die te koppelen aan de dienstverlening van UWV.’

Toekomst van de cliëntenraden
Op de vraag wat ze wenst voor de toekomst van de cliëntenraden, blijft Mirjam een moment stil voor ze vertelt: ‘Ik hoop dat cliëntenraden blijven zoeken naar verbinding, niet alleen met UWV-cliënten, maar ook binnen de organisatie. Blijf in gesprek met managers, maar ook met arbeidsdeskundigen en verzekeringsartsen.’ Haar filosofie is glashelder: als jij begrijpt waarom dingen gaan zoals ze gaan, stel je jezelf in staat om beter te adviseren.

Wat Mirjam zelf het mooiste vond aan haar voorzitterschap? Het ontmoeten van mensen die UWV maken tot wat het is. ‘Ik heb gemerkt dat we eigenlijk allemaal hetzelfde doel hebben: een betere dienstverlening. Die gezamenlijke ambitie is iets moois om op terug te kijken, en ik hoop dat men dat zal blijven koesteren.’

Bron: UWV