Toegankelijkheid werkpleinen
Wij adviseren de Districtmanager Klant & Service in samenwerking met de districtmanager verantwoordelijk voor het Werkbedrijf zorg te dragen voor toegankelijkheid op het werkplein Amsterdam Noord.
Dit is in de vorm van een dringend advies en daarnaast ook een klemmend beroep om deze situatie zo snel mogelijk te veranderen.
Dit advies wordt ondersteund door de Verenigde Naties, welke zich in 1994 al hebben uitgesproken over de geschetste situatie.
De Verenigde Naties vindt dat ondersteuning voor gehandicapten een van de basale mensenrechten is. Iedereen moet immers dezelfde kansen krijgen. De VN heeft in 1994 een set standaardregels geformuleerd om de rechten van gehandicapten te waarborgen.
Veel gemeenten gebruiken die 22 VN Standaardregels als hulpmiddel bij hun beleid.
Dit beleidsmodel heet 'Agenda 22'.
Agenda 22
Besluiten van lokale overheden beïnvloeden het dagelijks leven van mensen met een functiebeperking, omdat huisvesting, schoolkeuze of zorg in het geding zijn. Het is daarom zo belangrijk dat de overheid bij de besluitvorming rekening houdt met de gevolgen ervan voor mensen met een functiebeperking. De 22 Standaardregels van de VN zijn een belangrijk hulpmiddel voor het structureren van beleid.
Mensenrechten vormen de grondslag van Agenda 22. En gelijkwaardigheid. Gemeenten worden gestimuleerd om samen te werken met belangengroepen en ervaringsdeskundigen. Zij weten immers als geen ander waar behoefte aan is, en waar de lokale problemen zitten.
Agenda 22 levert deze partijen suggesties hoe de ideeën kunnen worden omgezet in effectief beleid.
Belangrijke vragen die bij dit beleid aan de orde komen:
voldoet de gemeente (of een gemeentelijke dienst) aan de standaardregels;
wat er moet gebeuren om aan de regels te voldoen;
welke maatregelen zijn nodig / welke doelen moeten geformuleerd worden.
De VN heeft naast de standaardregels inmiddels ook een verdrag opgesteld over gelijke rechten voor gehandicapten: het VN verdrag inzake de rechten van mensen met een handicap.
Resultaat:
1. De cliënt heeft daadwerkelijk toegang tot het werkplein Amsterdam Noord
2. UWV voldoet evt. in samenwerking met de gemeente Amsterdam aan de voorwaarden gesteld in agenda 22
3. UWV laat zien dat Klant en Service daadwerkelijk belangrijke begrippen zijn.
Dit advies wordt ondersteund door de Verenigde Naties, welke zich in 1994 al hebben uitgesproken over de geschetste situatie.
De Verenigde Naties vindt dat ondersteuning voor gehandicapten een van de basale mensenrechten is. Iedereen moet immers dezelfde kansen krijgen. De VN heeft in 1994 een set standaardregels geformuleerd om de rechten van gehandicapten te waarborgen.
Veel gemeenten gebruiken die 22 VN Standaardregels als hulpmiddel bij hun beleid.
Dit beleidsmodel heet 'Agenda 22'.
Agenda 22
Besluiten van lokale overheden beïnvloeden het dagelijks leven van mensen met een functiebeperking, omdat huisvesting, schoolkeuze of zorg in het geding zijn. Het is daarom zo belangrijk dat de overheid bij de besluitvorming rekening houdt met de gevolgen ervan voor mensen met een functiebeperking. De 22 Standaardregels van de VN zijn een belangrijk hulpmiddel voor het structureren van beleid.
Mensenrechten vormen de grondslag van Agenda 22. En gelijkwaardigheid. Gemeenten worden gestimuleerd om samen te werken met belangengroepen en ervaringsdeskundigen. Zij weten immers als geen ander waar behoefte aan is, en waar de lokale problemen zitten.
Agenda 22 levert deze partijen suggesties hoe de ideeën kunnen worden omgezet in effectief beleid.
Belangrijke vragen die bij dit beleid aan de orde komen:
voldoet de gemeente (of een gemeentelijke dienst) aan de standaardregels;
wat er moet gebeuren om aan de regels te voldoen;
welke maatregelen zijn nodig / welke doelen moeten geformuleerd worden.
De VN heeft naast de standaardregels inmiddels ook een verdrag opgesteld over gelijke rechten voor gehandicapten: het VN verdrag inzake de rechten van mensen met een handicap.
Resultaat:
1. De cliënt heeft daadwerkelijk toegang tot het werkplein Amsterdam Noord
2. UWV voldoet evt. in samenwerking met de gemeente Amsterdam aan de voorwaarden gesteld in agenda 22
3. UWV laat zien dat Klant en Service daadwerkelijk belangrijke begrippen zijn.