John Klein Hofmeijer: 'De menselijke maat is belangrijk bij UWV'
John Klein Hofmeijer zit sinds afgelopen zomer in de cliëntenraad in Noord. Hij wil daarin zorgen dat de menselijke maat bij UWV-beleid zichtbaar is. “Het Klantcontactcentrum is daarvan een mooi voorbeeld. Ik was onder de indruk van hoe mensen daar de klant helpen.”
John Klein Hofmeijer hield zich al langer bezig met beleidsonderwerpen in de sociale zekerheid, namelijk voor verstandelijk gehandicapten instelling Van Boeijen. Dat kan hij nu mooi combineren met zijn werk in de cliëntenraad. “Ik heb de beschikking over veel informatie en die kan ik op verschillende manieren inzetten. Het zou zonde zijn om deze kennis niet in te zetten voor de cliëntenraad. Beide functies vullen elkaar prima aan.”
Constructief
Zijn werk in de cliëntenraad bevalt hem erg goed. “Je ziet dat de leden van de cliëntenraad echt constructief samenwerken. Uiteraard willen we het maximale eruit halen, maar we weten ook wel dat we het niet altijd honderd procent naar onze zin kunnen maken. We staan daar realistisch in. We zorgen dat we onderhandelen over onze wensen, en dat leidt tot mooie resultaten.”
Denken vanuit de organisatie
John Klein Hofmeijer vindt dat er bij UWV nog wel veel vanuit de organisatie gedacht wordt. “Niet iedereen begrijpt, de goeden niet te na gesproken, binnen het UWV hoe sommige maatregelen bij de cliënt overkomen. In een grote organisatie is dat altijd lastig, maar als cliëntenraad zijn we er om UWV scherp te houden. Wij denken mee vanuit het gezichtspunt van de cliënt. In Noord hebben we daar regelmatig overleg over met de Districtsmanager Klant & Service. Het scherpt je denken als je ook mee kunt nemen hoe hij tegen zaken aankijkt.”
Out-of-the-box
Uiteindelijk sta je namelijk allemaal voor hetzelfde doel, zegt John Klein Hofmeijer. “Het gaat om de cliënt. En als cliëntenraad kunnen we out-of-the-box denken, door discussies te voeren en door met goede plannen te komen. Dan kunnen we – in samenwerking met UWV – onze waarde tonen.”
Constructief
Zijn werk in de cliëntenraad bevalt hem erg goed. “Je ziet dat de leden van de cliëntenraad echt constructief samenwerken. Uiteraard willen we het maximale eruit halen, maar we weten ook wel dat we het niet altijd honderd procent naar onze zin kunnen maken. We staan daar realistisch in. We zorgen dat we onderhandelen over onze wensen, en dat leidt tot mooie resultaten.”
Denken vanuit de organisatie
John Klein Hofmeijer vindt dat er bij UWV nog wel veel vanuit de organisatie gedacht wordt. “Niet iedereen begrijpt, de goeden niet te na gesproken, binnen het UWV hoe sommige maatregelen bij de cliënt overkomen. In een grote organisatie is dat altijd lastig, maar als cliëntenraad zijn we er om UWV scherp te houden. Wij denken mee vanuit het gezichtspunt van de cliënt. In Noord hebben we daar regelmatig overleg over met de Districtsmanager Klant & Service. Het scherpt je denken als je ook mee kunt nemen hoe hij tegen zaken aankijkt.”
Out-of-the-box
Uiteindelijk sta je namelijk allemaal voor hetzelfde doel, zegt John Klein Hofmeijer. “Het gaat om de cliënt. En als cliëntenraad kunnen we out-of-the-box denken, door discussies te voeren en door met goede plannen te komen. Dan kunnen we – in samenwerking met UWV – onze waarde tonen.”