Raadslid

Stephanie Korporaal: 'Dienstverlening UWV beter door clientenraad'

10 februari 2012

Geen thema

Stephanie Korporaal: 'Dienstverlening UWV beter door clientenraad'
Sinds half november is Stephanie Korporaal de nieuwe adviseur cliëntenparticipatie in Zuidwest Nederland. Zij faciliteert in deze functie de districten Rijnmond en West-Brabant & Zeeland. Ze voelt zich als een vis in het water. “Dit is een verbindende rol, waarin je veel voor de client kunt betekenen.”
De cliëntenraad was Stephanie Korporaal niet onbekend. Ze heeft veel ervaring op het gebied van sociale zekerheid, en werkt al bijna 25 jaar bij UWV en haar voorgangers. De laatste jaren was ze bij UWV mentor-coach van het eigen personeel. Daar heeft ze ook geleerd om met veel verschillende mensen om te gaan en het beste uit de medewerkers naar boven te halen. “Daar heb ik nu profijt van. Ik weet de weg binnen UWV, want als adviseur cliëntenparticipatie heb je met veel verschillende UWV-afdelingen te maken.”
 
Verbinden
Ze solliciteerde als adviseur cliëntenparticipatie omdat ze mensen wil verbinden. “Ik volg een studie organisatiepsychologie en zie daarin hoe je mensen in beweging kan laten komen. In mijn werk voor de cliëntenraad is dat erg nuttig. Als adviseur vervul je een faciliterende en een adviserende rol richting de cliëntenraad. De cliëntenraad moet een pro-actieve rol innemen en daarin wil ik met hen meedenken. Daardoor kan de cliëntenraad nog meer van haar waarde laten zien.”
Als adviseur Cliëntenparticipatie wil zij een bijdrage leveren aan de verbetering van de dienstverlening van UWV en de klanttevredenheid, door vanuit het vakgebied Cliëntenparticipatie op te treden als intermediair tussen districtsmanagement, cliëntenraden en andere gesprekspartners. “Daarbij wil ik de onderlinge interactie optimaliseren.”
 
Eerder en beter betrekken
De cliëntenraden kunnen namelijk nog effectiever worden, denkt Stephanie Korporaal. “De cliëntenraad komt echt ten goede aan de dienstverlening van UWV. De dienstverlening wordt er gewoon beter door. Daarvoor geldt wel dat UWV ervoor kan kiezen om de cliëntenraden eerder en beter te betrekken.”
 
Klantgerichte organisatie
Via de cliëntenraad krijgen klanten de kans om zelf verbeteringen aan te geven in de dienstverlening, en dat vindt Stephanie Korporaal belangrijk. “Het is voor UWV erg waardevol om elkaar daarom met open vizier tegemoet te treden. UWV wil een klantgerichte organisatie zijn. Dat kan alleen als zij echt weet wat er bij de klanten leeft. De cliëntenraden hebben direct contact met klanten en met UWV. Zij kunnen dus goed inschatten waar de belangrijkste knelpunten in de uitvoering liggen.”

De perfecte dienstverlening
Op deze manier kan Korporaal als adviseur invloed nemen op de verbetering van beleid ten aanzien van het klantproces. “Ik probeer vanuit het stimuleren van een open communicatie tussen raadsleden en management een positieve bijdrage leveren aan het imago van UWV. Cliëntenraadsleden zijn nodig voor het aanleveren van verbetermogelijkheden, maar ook voor de uitleg bij onmogelijkheden richting hun achterban, de vakbonden en patiëntenorganisaties.En uiteindelijk leidt een goedlopende cliëntenparticipatie tot de perfecte dienstverlening voor UWV. Dat moet de ambitie zijn.”