Martin Hergarden: “In een jaar bij de cliëntenraad leer je heel veel over de cliënt”
Het afgelopen jaar is er door meerdere mensen hard aan de totstandkoming van een nieuwe website gewerkt. Eén van die mensen was Martin Hergarden, werkzaam bij UWV in Groningen. Hij leerde in het jaar dat hij betrokken was bij de cliëntenraad heel veel over de cliënt.
Eigenlijk zou hij het iedere UWV-medewerker aanraden om eens een tijdje in de buurt van de cliëntenraad te werken, zegt Hergarden. “Het is echt een verrijking. Je spreekt met klanten, je ervaart met welke problematiek een klant geconfronteerd wordt. Vervolgens wordt het veel makkelijker om je in te leven in de cliënt. Je beseft welke impact beslissingen van UWV op de cliënten hebben.”
Toeval
Het was min of meer toeval dat Hergarden in deze rol belandde. Hij was Teammanager WW bij UWV in Groningen en zocht een project dat hem écht aansprak. Dit vond hij bij de afdeling cliëntenparticipatie: “Ik kende Eko Steen van vroeger en hij kon als adviseur cliëntenparticipatie wel wat hulp gebruiken. Hij had wel ideeën over een nieuwe website, maar daar niet heel veel affiniteit mee. Ik heb dat toen met hem samen opgepakt.”
Kennis maken met de cliëntenraad
Hergarden dook direct in de achtergronden van de website. “Ik heb me verdiept in technische problematiek van een website en de wettelijke eisen die aan een website gesteld werden, maar ook in de cliëntenraden. Ik wist natuurlijk dat er een cliëntenraad was, maar hoe die structuren precies liepen, wist ik ook niet. We zijn toen aan de slag gegaan om een mooie site te bouwen. Ik ben heel blij dat ik daar op praktisch niveau een aantal ideeën aan bijgedragen heb. En ook in de contacten met de raadsleden heb ik iets bij kunnen dragen.”
Adviesregister
De website doet steeds beter wat hij moet doen, zegt Hergarden. “Dankzij het adviesregister en het op stapel staande 'mijn cliëntenraad' zullen de cliëntenraden steeds beter ondersteund worden. Dat zijn belangrijke stappen op weg naar een nog slagvaardigere cliëntenparticipatie.” De website ondersteunt met deze ontwikkelingen niet alleen het adviestraject, maar geeft straks aan de individuele cliëntenraadsleden ook de informatie waarop zij zelf aangesloten willen zijn.
Nieuwe fase
Met het afronden van het project rond de website van de cliëntenraden begint voor Hergarden een nieuwe fase: “Vanaf 1 maart 2012 ben ik boventallig en moet ik op zoek naar een nieuwe functie binnen of buiten UWV.” Hij is hierover optimistisch. “Mijn ervaringen met het ontwikkelen van de nieuwe website hebben mijn blikveld verruimd .” Verder kijkt hij vooral terug op een leuke periode. “In een jaar tijd heb ik veel nieuwe mensen leren kennen die zich allemaal vanuit betrokkenheid inzetten om de dienstverlening van UWV te verbeteren. Dat werkt inspirerend.” Hij vergeet daarbij de rol van de afdeling Cliëntenparticipatie ook niet. “Zonder dat ik hier ervaring mee had, hebben zij mij deze klus toevertrouwd en mij het gevoel gegeven dat mijn bijdrage gewaardeerd wordt.”
Toeval
Het was min of meer toeval dat Hergarden in deze rol belandde. Hij was Teammanager WW bij UWV in Groningen en zocht een project dat hem écht aansprak. Dit vond hij bij de afdeling cliëntenparticipatie: “Ik kende Eko Steen van vroeger en hij kon als adviseur cliëntenparticipatie wel wat hulp gebruiken. Hij had wel ideeën over een nieuwe website, maar daar niet heel veel affiniteit mee. Ik heb dat toen met hem samen opgepakt.”
Kennis maken met de cliëntenraad
Hergarden dook direct in de achtergronden van de website. “Ik heb me verdiept in technische problematiek van een website en de wettelijke eisen die aan een website gesteld werden, maar ook in de cliëntenraden. Ik wist natuurlijk dat er een cliëntenraad was, maar hoe die structuren precies liepen, wist ik ook niet. We zijn toen aan de slag gegaan om een mooie site te bouwen. Ik ben heel blij dat ik daar op praktisch niveau een aantal ideeën aan bijgedragen heb. En ook in de contacten met de raadsleden heb ik iets bij kunnen dragen.”
Adviesregister
De website doet steeds beter wat hij moet doen, zegt Hergarden. “Dankzij het adviesregister en het op stapel staande 'mijn cliëntenraad' zullen de cliëntenraden steeds beter ondersteund worden. Dat zijn belangrijke stappen op weg naar een nog slagvaardigere cliëntenparticipatie.” De website ondersteunt met deze ontwikkelingen niet alleen het adviestraject, maar geeft straks aan de individuele cliëntenraadsleden ook de informatie waarop zij zelf aangesloten willen zijn.
Nieuwe fase
Met het afronden van het project rond de website van de cliëntenraden begint voor Hergarden een nieuwe fase: “Vanaf 1 maart 2012 ben ik boventallig en moet ik op zoek naar een nieuwe functie binnen of buiten UWV.” Hij is hierover optimistisch. “Mijn ervaringen met het ontwikkelen van de nieuwe website hebben mijn blikveld verruimd .” Verder kijkt hij vooral terug op een leuke periode. “In een jaar tijd heb ik veel nieuwe mensen leren kennen die zich allemaal vanuit betrokkenheid inzetten om de dienstverlening van UWV te verbeteren. Dat werkt inspirerend.” Hij vergeet daarbij de rol van de afdeling Cliëntenparticipatie ook niet. “Zonder dat ik hier ervaring mee had, hebben zij mij deze klus toevertrouwd en mij het gevoel gegeven dat mijn bijdrage gewaardeerd wordt.”