Peter de Reuver: In de praktische uitvoering is vaak nog veel te halen
Peter de Reuver (coördinator interne commissie Uitkeren/werkbedrijf) is kort geleden begonnen aan zijn tweede termijn bij de UWV-cliëntenraad Overijssel Noord-Gelderland. Hij houdt zich met name bezig met praktische problemen die hij signaleert bij de uitvoering van UWV dienstverlening; ‘Vaak kunnen we door kleine, praktische wijzigingen de dienstverlening voor cliënten flink verbeteren”.
Herverdeling van de werkpleinen
Een voorbeeld van deze problemen in de praktische uitvoering kwam naar voren bij de samenvoeging van werkpleinen die momenteel gaande is. Omdat cliënten altijd verbonden zijn aan één werkplein is het mogelijk dat, wanneer regio’s worden samengevoegd, cliënten niet bij het dichtstbijzijnde werkplein terecht kunnen en onnodig flinke afstanden, vaak onvergoed, moeten afleggen om bij hun werkplein te komen. Zo waren er een aantal Drenthse gemeentes, onder andere de gemeente Westerveld (waar de kernen Dwingelo, Vledder en Diever onder vallen) aangesloten bij het werkplein van Steenwijk. Nu Steenwijk zich aansluit bij Zwolle, worden alle ‘Steenwijkse’ cliënten ook naar Zwolle overgeheveld. “Dit betekent dat veel cliënten dat ze nu een flink stuk moeten reizen om bij het werkplein in Zwolle te komen, terwijl ze net zo goed naar het dichterbij gelegen Assen zouden kunnen gaan”.
Digitalisering
De automatisering is een ander onderwerp waar de Reuver de nodige zorgen over heeft. In tegenstelling tot de veel gehoorde zorgen over oudere cliënten, die veel moeite zouden hebben met de automatisering, is dit niet het enige probleem dat de Reuver ziet. “Veel mensen die 30 jaar met hun handen hebben gewerkt, hebben nooit de noodzaak gehad om te leren met computers om te gaan. Zij vallen niet in de standaard omschrijving van de digibeet, toch merk ik dat dit toch ook een aanzienlijke groep cliënten is”
Cliëntenpartcipatie
Ten slotte is de Reuver ook bezig met het actiever betrekken van cliënten bij UWV. “De ideeenbussen op de werkpleinen zijn zo goed als leeg, terwijl we toch graag wat feedback zouden willen over de dienstverlening die UWV verleent.” Hierom is de Reuver met de commissieleden begonnen met het enqueteren van cliënten. Hierbij richt hij zich vooral op vragen zoals ‘hoe wordt u behandelt?’, ‘wordt u goed in staat gesteld uw verhaal te doen?’ en ‘heeft u het gevoel dat men zich voor u inspant?’. Overigens is de Reuver er ook achter gekomen dat helaas maar weinig cliënten van het bestaan van de cliëntenraad op de hoogte zijn; “ook daar gaan we zeker verandering in brengen!”
Een voorbeeld van deze problemen in de praktische uitvoering kwam naar voren bij de samenvoeging van werkpleinen die momenteel gaande is. Omdat cliënten altijd verbonden zijn aan één werkplein is het mogelijk dat, wanneer regio’s worden samengevoegd, cliënten niet bij het dichtstbijzijnde werkplein terecht kunnen en onnodig flinke afstanden, vaak onvergoed, moeten afleggen om bij hun werkplein te komen. Zo waren er een aantal Drenthse gemeentes, onder andere de gemeente Westerveld (waar de kernen Dwingelo, Vledder en Diever onder vallen) aangesloten bij het werkplein van Steenwijk. Nu Steenwijk zich aansluit bij Zwolle, worden alle ‘Steenwijkse’ cliënten ook naar Zwolle overgeheveld. “Dit betekent dat veel cliënten dat ze nu een flink stuk moeten reizen om bij het werkplein in Zwolle te komen, terwijl ze net zo goed naar het dichterbij gelegen Assen zouden kunnen gaan”.
Digitalisering
De automatisering is een ander onderwerp waar de Reuver de nodige zorgen over heeft. In tegenstelling tot de veel gehoorde zorgen over oudere cliënten, die veel moeite zouden hebben met de automatisering, is dit niet het enige probleem dat de Reuver ziet. “Veel mensen die 30 jaar met hun handen hebben gewerkt, hebben nooit de noodzaak gehad om te leren met computers om te gaan. Zij vallen niet in de standaard omschrijving van de digibeet, toch merk ik dat dit toch ook een aanzienlijke groep cliënten is”
Cliëntenpartcipatie
Ten slotte is de Reuver ook bezig met het actiever betrekken van cliënten bij UWV. “De ideeenbussen op de werkpleinen zijn zo goed als leeg, terwijl we toch graag wat feedback zouden willen over de dienstverlening die UWV verleent.” Hierom is de Reuver met de commissieleden begonnen met het enqueteren van cliënten. Hierbij richt hij zich vooral op vragen zoals ‘hoe wordt u behandelt?’, ‘wordt u goed in staat gesteld uw verhaal te doen?’ en ‘heeft u het gevoel dat men zich voor u inspant?’. Overigens is de Reuver er ook achter gekomen dat helaas maar weinig cliënten van het bestaan van de cliëntenraad op de hoogte zijn; “ook daar gaan we zeker verandering in brengen!”