‘De cliëntenraad moet bekender worden’
Jacob Wesselse is sinds enkele jaren lid van de Centrale Cliëntenraad. Daarnaast is hij zeer actief bij de voedselbank in zijn woonplaats Alphen aan den Rijn. “Af en toe is het vechten tegen de bierkaai, maar je probeert iets te veranderen.”
Wesselse zat eerst een aantal jaren in de regionale cliëntenraad, voor hij de overstap maakte naar de Centrale Cliëntenraad. Voor hem is de cliëntenraad een mogelijkheid om iets te veranderen. “Dat is in alles mijn drijfveer. Mensen zijn je zo dankbaar als je iets voor hen kan betekenen. Of dat nu met een voedselbank is, of door de belangen te behartigen in de cliëntenraad, het is belangrijk om iets voor anderen te betekenen.”
Voedselbank
De voedselbank in Alphen kent op dit moment moeilijke tijden. Dat komt ook door de economische crisis, denkt Wesselse. “Je bent afhankelijk van giften van anderen. Die komen er af en toe ook, maar op dit moment is het te weinig voor de tachtig mensen die we nu bedienen. En er zijn meer mensen die een beroep doen op onze Voedselbank. De vraag is er dus, maar er is te weinig voor iedereen. Heel zorgelijk, er moet echt iets gebeuren.”
Pakketten
Wesselse steekt er zelf ook veel tijd, energie en geld in. “Ik haal bijvoorbeeld op woensdag voedingsmiddelen uit Den Haag, en vervolgens zetten we het hier in de koeling. De volgende dag wordt alles in pakketten gedaan en verspreid. Ik ben er zeker twee dagen per week mee kwijt, en daarnaast kost het me bijvoorbeeld ook veel autobrandstof. Maar zoals ik al zei, mensen waarderen het heel erg.”
Vergroten bekendheid cliëntenraad
Voor het werk van Jacob Wesselse in de cliëntenraad geldt dat uiteraard ook, al is dit werk minder concreet. “De cliëntenraad moet beter bekend worden, en beter laten zien wat de raad is en doet. Op dit moment is de cliëntenraad zelfs bij de meeste eigen UWV-medewerkers onbekend. Dat is de grootste uitdaging voor de cliëntenraden in de komende tijd.”
Voedselbank
De voedselbank in Alphen kent op dit moment moeilijke tijden. Dat komt ook door de economische crisis, denkt Wesselse. “Je bent afhankelijk van giften van anderen. Die komen er af en toe ook, maar op dit moment is het te weinig voor de tachtig mensen die we nu bedienen. En er zijn meer mensen die een beroep doen op onze Voedselbank. De vraag is er dus, maar er is te weinig voor iedereen. Heel zorgelijk, er moet echt iets gebeuren.”
Pakketten
Wesselse steekt er zelf ook veel tijd, energie en geld in. “Ik haal bijvoorbeeld op woensdag voedingsmiddelen uit Den Haag, en vervolgens zetten we het hier in de koeling. De volgende dag wordt alles in pakketten gedaan en verspreid. Ik ben er zeker twee dagen per week mee kwijt, en daarnaast kost het me bijvoorbeeld ook veel autobrandstof. Maar zoals ik al zei, mensen waarderen het heel erg.”
Vergroten bekendheid cliëntenraad
Voor het werk van Jacob Wesselse in de cliëntenraad geldt dat uiteraard ook, al is dit werk minder concreet. “De cliëntenraad moet beter bekend worden, en beter laten zien wat de raad is en doet. Op dit moment is de cliëntenraad zelfs bij de meeste eigen UWV-medewerkers onbekend. Dat is de grootste uitdaging voor de cliëntenraden in de komende tijd.”