Even voorstellen: Dagelijks Bestuur van West-Brabant en Zeeland
Vinger aan de pols voor de Wajong-overdracht naar gemeenten.
Meer bekendheid voor het werk van de cliëntenraad binnen en buiten het UWV.
Aandacht voor klanten die de digitale snelweg nog niet beheersen.
Dat zijn enkele van de speerpunten van het Dagelijks Bestuur van West-Brabant en Zeeland. Voorzitter Ron Soomer legt uit waarom juist deze punten zo belangrijk zijn.
Hoe lang zitten jullie al in de cliëntenraad?
‘Ons bestuur bestaat uit voorzitter Ron Soomer, vicevoorzitter Nels Fillekes, secretaris Jan Mourik en webmaster Ronald de Bakker. Ik ben sinds 1 april 2011 lid, Nels sinds 15 oktober 2009, Jan vanaf 1 november 2010 en Ronald sinds 1 december 2009.’
Wat willen jullie als Dagelijks Bestuur bereiken?
‘Gezien de toenemende budgetbeperking en ingrijpende wetswijzigingen is een verandering van het takenpakket van het Werkbedrijf onvermijdelijk. Het Uitkeringsinstituut Werknemers Verzekeringen (UWV) zal daarom veel energie steken in het zo goed mogelijk aanbieden van een optimale elektronische dienstverlening aan elke klant, werknemer of werkgever die daarmee overweg kan. Uiteraard blijven wij als cliëntenraad daarbij aandacht vragen voor mensen die niet digitaal vaardig zijn, of niet over de juiste apparatuur of software beschikken. Verder zullen wij, net als in voorgaande jaren, als cliëntenraad bij de verdere ontwikkeling en verbetering van het publiekscontact worden betrokken. Dat is een van de speerpunten voor de regio Zuidwest.’
Wat zien jullie als uitdagingen en waarom?
‘We willen zowel intern als extern de bekendheid van de cliëntenraad verbeteren. Een initiatief hiervoor is kortgeleden samen met de Cliëntenraad Rijnmond gestart. Dat doen we door de cliëntenraad actief te promoten via beeldschermen in de klantontvangstruimte, het bedrijfsrestaurant en de koffiecorner in Rijnmond. Ook willen we de klanten goed en duidelijk informeren hoe het staat met de elektronische dienstverlening van het UWV en welke gevolgen dat kan hebben voor hun contact met UWV zelf. Daarnaast houden we natuurlijk ook de gevolgen van de nieuwe Wet Werken naar Vermogen (WWvN) in de gaten en wat dat gaat betekenen voor jongeren die nu een Wajong-uitkering hebben en straks begeleid moeten worden door de gemeenten.’
Hoe gaan jullie met de achterban communiceren?
‘We willen vooral communiceren via onze website en de bekende informatiebladen. Verder gaan we ook het gebruik van onze website promoten op plaatsen waar onze cliënten vaak komen, zoals klantontvangstruimten, maar ook via onze contacten met de klanten zelf en de werkcoaches. We denken namelijk dat het gebruik van de website flink zal toenemen als het UWV straks nog meer elektronische dienstverlening gaat aanbieden.’
‘Ons bestuur bestaat uit voorzitter Ron Soomer, vicevoorzitter Nels Fillekes, secretaris Jan Mourik en webmaster Ronald de Bakker. Ik ben sinds 1 april 2011 lid, Nels sinds 15 oktober 2009, Jan vanaf 1 november 2010 en Ronald sinds 1 december 2009.’
Wat willen jullie als Dagelijks Bestuur bereiken?
‘Gezien de toenemende budgetbeperking en ingrijpende wetswijzigingen is een verandering van het takenpakket van het Werkbedrijf onvermijdelijk. Het Uitkeringsinstituut Werknemers Verzekeringen (UWV) zal daarom veel energie steken in het zo goed mogelijk aanbieden van een optimale elektronische dienstverlening aan elke klant, werknemer of werkgever die daarmee overweg kan. Uiteraard blijven wij als cliëntenraad daarbij aandacht vragen voor mensen die niet digitaal vaardig zijn, of niet over de juiste apparatuur of software beschikken. Verder zullen wij, net als in voorgaande jaren, als cliëntenraad bij de verdere ontwikkeling en verbetering van het publiekscontact worden betrokken. Dat is een van de speerpunten voor de regio Zuidwest.’
Wat zien jullie als uitdagingen en waarom?
‘We willen zowel intern als extern de bekendheid van de cliëntenraad verbeteren. Een initiatief hiervoor is kortgeleden samen met de Cliëntenraad Rijnmond gestart. Dat doen we door de cliëntenraad actief te promoten via beeldschermen in de klantontvangstruimte, het bedrijfsrestaurant en de koffiecorner in Rijnmond. Ook willen we de klanten goed en duidelijk informeren hoe het staat met de elektronische dienstverlening van het UWV en welke gevolgen dat kan hebben voor hun contact met UWV zelf. Daarnaast houden we natuurlijk ook de gevolgen van de nieuwe Wet Werken naar Vermogen (WWvN) in de gaten en wat dat gaat betekenen voor jongeren die nu een Wajong-uitkering hebben en straks begeleid moeten worden door de gemeenten.’
Hoe gaan jullie met de achterban communiceren?
‘We willen vooral communiceren via onze website en de bekende informatiebladen. Verder gaan we ook het gebruik van onze website promoten op plaatsen waar onze cliënten vaak komen, zoals klantontvangstruimten, maar ook via onze contacten met de klanten zelf en de werkcoaches. We denken namelijk dat het gebruik van de website flink zal toenemen als het UWV straks nog meer elektronische dienstverlening gaat aanbieden.’