Piet van de Velde: 'Laat clientenraad meedenken over brieven'
Piet van de Velde heeft op 1 januari op 66-jarige leeftijd afscheid genomen van de cliëntenraad in Rijnmond. Hij bleef anderhalf jaar langer dan gepland omdat er nog geen opvolger was. Die is er nog steeds niet. 'Helaas is het blijkbaar erg lastig om mensen te vinden die hun nek uit willen steken en raadslid willen worden.'
Ook Van de Velde zelf twijfelde vier jaar geleden of hij de raad in wilde. 'Ik zat in het regiobestuur van De Unie en ik was Kaderlid en had in de OR gezeten. Dan staat er een sterretje achter je naam. Ze zochten iemand die in de cliëntenraad zitting wilde nemen. Eerlijk gezegd kende ik de cliëntenraad op dat moment niet. Na een gesprek was ik enthousiast en ben ik de raad ingegaan.'
Eigen ervaringen
Als hij terugkijkt op zijn raadslidmaatschap denkt hij dat er meer in had gezeten. 'De cliëntenraad is slecht bekend, waardoor het lastig is om echt contact met je achterban te onderhouden. Je bent daardoor vooral bezig met je eigen ervaringen. Wanneer we meer signalen vanuit de klant zouden krijgen, zou de cliëntenraad daar meer mee kunnen doen.'
Toch kon Van de Velde met zijn eigen ervaringen wel actie ondernemen in de raad. 'Veel brieven van UWV kwamen bijvoorbeeld op vrijdagmiddag bij de post. Doordat UWV in het weekend niet bereikbaar is, gaan mensen zich daar het hele weekend over opwinden. Pas op maandag blijkt dan dat de brief voor jou niet geldt. Door brieven aan het begin van de week te versturen, kan je dat oplossen.'
Goede contacten
Over de manier waarop de raad in Rijnmond is georganiseerd is Van de Velde enthousiast. 'Zowel in de raad als richting UWV ben ik alleen maar positief. In de raad werd iedereen altijd gehoord, maar ook de contacten met UWV waren altijd goed. Alhoewel je natuurlijk geen ijzer met handen kan breken. Maar UWV is altijd heel alert geweest in het opvangen van onze signalen.'
Ogen en oren open houden
Het is voor een raadslid volgens Van de Velde belangrijk om ogen en oren open te houden. 'En misschien dat UWV de clientenraad ook vooraf invloed kan geven, bijvoorbeeld over de brieven die gestuurd worden. Want een cliëntenraad kijkt daar met de ogen van een klant naar, en dat is toch een andere manier dan UWV doet.'
Eigen ervaringen
Als hij terugkijkt op zijn raadslidmaatschap denkt hij dat er meer in had gezeten. 'De cliëntenraad is slecht bekend, waardoor het lastig is om echt contact met je achterban te onderhouden. Je bent daardoor vooral bezig met je eigen ervaringen. Wanneer we meer signalen vanuit de klant zouden krijgen, zou de cliëntenraad daar meer mee kunnen doen.'
Toch kon Van de Velde met zijn eigen ervaringen wel actie ondernemen in de raad. 'Veel brieven van UWV kwamen bijvoorbeeld op vrijdagmiddag bij de post. Doordat UWV in het weekend niet bereikbaar is, gaan mensen zich daar het hele weekend over opwinden. Pas op maandag blijkt dan dat de brief voor jou niet geldt. Door brieven aan het begin van de week te versturen, kan je dat oplossen.'
Goede contacten
Over de manier waarop de raad in Rijnmond is georganiseerd is Van de Velde enthousiast. 'Zowel in de raad als richting UWV ben ik alleen maar positief. In de raad werd iedereen altijd gehoord, maar ook de contacten met UWV waren altijd goed. Alhoewel je natuurlijk geen ijzer met handen kan breken. Maar UWV is altijd heel alert geweest in het opvangen van onze signalen.'
Ogen en oren open houden
Het is voor een raadslid volgens Van de Velde belangrijk om ogen en oren open te houden. 'En misschien dat UWV de clientenraad ook vooraf invloed kan geven, bijvoorbeeld over de brieven die gestuurd worden. Want een cliëntenraad kijkt daar met de ogen van een klant naar, en dat is toch een andere manier dan UWV doet.'