Inhoudelijk congres Cliëntenraden druk bezocht
Ruim honderd mensen bezochten maandag 7 juni het jaarlijkse Congres van de Cliëntenraden in Utrecht. Inhoudelijke toespraken, discussie en netwerken in de wandelgangen voerden op deze dag de boventoon.
In een volle zaal opent voorzitter Chris van Tilborg van de Centrale Cliëntenraad de dag, maar al snel neemt Jelle Kuiper het over. Hij is gevraagd als dagvoorzitter en praat de hele dag aan elkaar. De ochtend staat in het teken van drie prominente sprekers, Pieter Jan Biesheuvel, André Timmermans en Jan Laurier.
Biesheuvel
Pieter Jan Biesheuvel, voorzitter van de Raad voor Werk en Inkomen mag aftrappen. Hij vertelt dat reïntegratie steeds meer een individueel traject is. “Kennis delen over reïntegratie is daarom nodig, maar ook moeilijk te organiseren. Het is belangrijk om de volgende vraag te stellen: Wat werkt voor wie wanneer en waarom?”
Dat betekent ook dat reïntegratie soms zo snel mogelijk moet, maar dat je soms ook moet kiezen voor een langer traject. “Sommige mensen vertrouwen op een sollicitatiebrief, terwijl ze eigenlijk netwerkend naar een baan moeten. En dat proces duurt nu eenmaal langer.”
Hij wil er maar mee aangeven dat reïntegratie maatwerk is. “De klant moet hier zelf invloed op hebben. Coaches moeten daarbij helpen, maar een klant moet een interne motivatie hebben dat hij ergens van droomt om te bereiken. Daar moeten werkcoaches op inspelen”, zegt Biesheuvel.
Timmermans
Directeur André Timmermans mag hierna zijn verhaal vertellen over de situatie waarin zijn UWV WERKbedrijf op dit moment zit. Uiteraard kan hij er niet omheen om met de economische crisis te beginnen. “We zitten in moeilijke tijden, maar we hebben altijd pro-actief gehandeld. En inmiddels is er al een lichte daling van de werkzoekenden. 250.000 mensen zijn vorig jaar aan de slag gekomen via de Werkpleinen.”
Hij legt ook uit waarom het WERKbedrijf enkele speerpunten moet benoemen. “We hebben beperkte re-integratiegelden, het is vorig jaar te hard gegaan. We richten onze pijlen nu op mensen die langer dan een jaar werkloos zijn. Die willen we aan de slag helpen. De anderen kunnen het vaak op eigen kracht”, denkt Timmermans.
Laurier
Jan Laurier, voorzitter van de Landelijke Cliëntenraad die minister Donner adviseert, houdt een verhaal over re-integratie vanuit het perspectief van de klant. “Eigenlijk is reïntegratie natuurlijk altijd vanuit het perspectief van de klant. Maar belangrijk is vooral dat de cliënten een eigen verantwoordelijkheid hebben.”
Dat betekent volgens Laurier dat een cliënt moet kunnen kiezen. “Hij moet een onafhankelijk advies krijgen, maar moet zelf de keuzes kunnen maken. Dankzij professionele werkcoaches kunnen we de cliënt centraal stellen en zo mensen in een baan krijgen en houden.”
Paneldiscussie
Na de lunch is er nog een paneldiscussie met onafhankelijk arbeidsadviseur Willem Rosbergen, werkcoach Patrick Stoute, Annette Dumig, lid van de Raad van Bestuur van UWV en Jan Laurier waarin zij breder ingaan op de drie thema’s die in de ochtend uiteengezet zijn. Vooral dat de klant via internet veel dienstverlening kan krijgen, krijgt aandacht van het panel. Annette Dümig zegt: “Internet is niet meer weg te denken uit de maatschappij. We moeten bezuinigen, maar anders zouden we ook inzetten op internet. Het heeft veel voordelen en bovendien willen cliënten dit heel graag.”
Tot slot van de dag neemt Annette Dümig afscheid van de cliëntenraden omdat zij met pensioen gaat. Een afscheidsinterview met haar is hier te lezen. Dominique Engers besluit op muzikale wijze de dag met haar ‘notulen’, waarna de drankjes en de hapjes gretig aftrek vinden.
Klik hier voor de notulen van Dominique Engers.
Biesheuvel
Pieter Jan Biesheuvel, voorzitter van de Raad voor Werk en Inkomen mag aftrappen. Hij vertelt dat reïntegratie steeds meer een individueel traject is. “Kennis delen over reïntegratie is daarom nodig, maar ook moeilijk te organiseren. Het is belangrijk om de volgende vraag te stellen: Wat werkt voor wie wanneer en waarom?”
Dat betekent ook dat reïntegratie soms zo snel mogelijk moet, maar dat je soms ook moet kiezen voor een langer traject. “Sommige mensen vertrouwen op een sollicitatiebrief, terwijl ze eigenlijk netwerkend naar een baan moeten. En dat proces duurt nu eenmaal langer.”
Hij wil er maar mee aangeven dat reïntegratie maatwerk is. “De klant moet hier zelf invloed op hebben. Coaches moeten daarbij helpen, maar een klant moet een interne motivatie hebben dat hij ergens van droomt om te bereiken. Daar moeten werkcoaches op inspelen”, zegt Biesheuvel.
Timmermans
Directeur André Timmermans mag hierna zijn verhaal vertellen over de situatie waarin zijn UWV WERKbedrijf op dit moment zit. Uiteraard kan hij er niet omheen om met de economische crisis te beginnen. “We zitten in moeilijke tijden, maar we hebben altijd pro-actief gehandeld. En inmiddels is er al een lichte daling van de werkzoekenden. 250.000 mensen zijn vorig jaar aan de slag gekomen via de Werkpleinen.”
Hij legt ook uit waarom het WERKbedrijf enkele speerpunten moet benoemen. “We hebben beperkte re-integratiegelden, het is vorig jaar te hard gegaan. We richten onze pijlen nu op mensen die langer dan een jaar werkloos zijn. Die willen we aan de slag helpen. De anderen kunnen het vaak op eigen kracht”, denkt Timmermans.
Laurier
Jan Laurier, voorzitter van de Landelijke Cliëntenraad die minister Donner adviseert, houdt een verhaal over re-integratie vanuit het perspectief van de klant. “Eigenlijk is reïntegratie natuurlijk altijd vanuit het perspectief van de klant. Maar belangrijk is vooral dat de cliënten een eigen verantwoordelijkheid hebben.”
Dat betekent volgens Laurier dat een cliënt moet kunnen kiezen. “Hij moet een onafhankelijk advies krijgen, maar moet zelf de keuzes kunnen maken. Dankzij professionele werkcoaches kunnen we de cliënt centraal stellen en zo mensen in een baan krijgen en houden.”
Paneldiscussie
Na de lunch is er nog een paneldiscussie met onafhankelijk arbeidsadviseur Willem Rosbergen, werkcoach Patrick Stoute, Annette Dumig, lid van de Raad van Bestuur van UWV en Jan Laurier waarin zij breder ingaan op de drie thema’s die in de ochtend uiteengezet zijn. Vooral dat de klant via internet veel dienstverlening kan krijgen, krijgt aandacht van het panel. Annette Dümig zegt: “Internet is niet meer weg te denken uit de maatschappij. We moeten bezuinigen, maar anders zouden we ook inzetten op internet. Het heeft veel voordelen en bovendien willen cliënten dit heel graag.”
Tot slot van de dag neemt Annette Dümig afscheid van de cliëntenraden omdat zij met pensioen gaat. Een afscheidsinterview met haar is hier te lezen. Dominique Engers besluit op muzikale wijze de dag met haar ‘notulen’, waarna de drankjes en de hapjes gretig aftrek vinden.
Klik hier voor de notulen van Dominique Engers.