Raadslid

Alles via de website

1 juni 2012

Geen thema

Alles via de website
Of het nu gaat om het verspreiden van notulen, agenda’s of afspraken, de Cliëntenraad West-Brabant-Zeeland communiceert alles via de website en houdt die ook up to date. Alleen de aankondiging vindt via e-mail plaats. Webmaster en bestuurslid Ronald de Bakker legt uit waarom dat zo belangrijk is. Ook heeft hij een tip voor anderen die dit voorbeeld willen volgen. ‘Je moet het gewoon doen!’
'Een website is een goed communicatiemiddel om het werk van de cliëntenraad meer bekendheid te geven, te laten weten wat je doet, waarvoor je staat en hoe iemand cliëntenraadslid kan worden. Dat lukt je alleen als je website goed vindbaar en actueel is. Dat eerste is zeker voor verbetering vatbaar. Wie niet weet dat wij een site hebben, vindt die ook niet. We sturen er daarom al heel lang bij het UWV op aan om op hun eigen website duidelijk zichtbaar met een link te melden dat er een cliëntenraad is. Het actueel houden van de website hebben wij wel in eigen hand. Daarom besteden we zoveel aandacht aan het up to date houden en gebruiken we ons websitedeel heel actief.’
 
ICT-kennis
‘Natuurlijk zijn wij in een bijzondere positie dat er maar liefst twee ICT’ers lid zijn van onze cliëntenraad. Met de kennis van websites en websitebeheer zit het binnen onze raad wel goed. Ik ben zelf ook jarenlang webmaster van mijn eigen site en een aantal andere websites geweest. Ik weet de weg en dat is inderdaad bij dit werk belangrijk. Op de bijeenkomsten van webmasters merk ik dat lang niet iedereen weet hoe je een website moet onderhouden. Met scholing kan die kennis snel worden bijgespijkerd. Onze ICT’ers zijn bereid op verzoek dat extra stukje scholing te verzorgen. Ik hoop dat dat verzoek er komt, want de website van de UWV Cliëntenraden is daarbij zeker gebaat.’
 
E-mail met link
De Cliëntenraad West-Brabant–Zeeland verstuurt inmiddels ook alle stukken via de website naar de raad. ‘We sturen alleen een e-mail uit als er weer iets nieuws op de website is geplaatst. In de mail staat dan een link naar het bewuste document, agenda met gekoppelde stukken of nieuwsbericht. Daarmee zijn we begonnen toen de nieuwe website live kwam en je snel artikelen kon uploaden. Natuurlijk waren er in het begin leden die er moeite mee hadden de stukken te vinden. Maar door het gewoon te doen en bereid te zijn leden die daarmee problemen hebben een paar keer te helpen, was de overstap naar digitaal snel gemaakt. Bovendien kom je al heel ver als je die mondelinge uitleg vervolgens voor jezelf op papier zet.’
 
Social Media
‘Of ik nog wat aan de huidige website zou willen veranderen? Nee, niet echt. We zijn heel goed bij de procedure en de bouw van de nieuwe site betrokken. Al onze punten zijn daarbij meegenomen. Het enige wat ik nog zou willen – en dat heeft geen prioriteit – is dat we meer met social media als Twitter en Facebook gaan doen. Door vandaar uit naar onze site te linken, kun je de website bij meer cliënten bekend maken en krijg je meer interactie.’