Raadslid

‘Zorg dat de basis klopt en stel haalbare doelen’

26 juni 2012

Geen thema

‘Zorg dat de basis klopt en stel haalbare doelen’
Ghislaine Fenstra-Hofmans nam in mei dit jaar na drie jaar afscheid van de Cliëntenraad Utrecht & Flevoland. Hoe heeft zij als communicatiedeskundige die raadsperiode ervaren? Wat vindt zij van de zichtbaarheid van de cliëntenraad en het gebruik van Social Media? En wat mag in een cliëntenraad beslist niet ontbreken? ‘Zorg dat de basis klopt. Stel haalbare doelen en richt je daar op. En probeer niet te verzanden in oeverloos gepraat.’
Je hebt een passie voor taal en bent maatschappelijk zeer betrokken. Hoe heb je die combinatie voor je werk als cliëntenraadslid kunnen inzetten?
Ghislaine: ‘Ik ben altijd graag met en voor mensen bezig geweest. Toen ik zonder werk kwam te zitten en na een half jaar nog niet aan de slag kwam, ben ik naar vrijwilligerswerk op zoek gegaan. Ik zocht vrijwilligerswerk waarin ik mijn ervaring en kennis op het gebied van communicatie kon inzetten tot algemeen nut. In het blad van KansPlus, vereniging voor ouders van mensen met een verstandelijke beperking, kwam ik een oproep tegen om als vertegenwoordiger van het Platform VG zitting te nemen in de Cliëntenraad UWV. Dat sprak mij om verschillende redenen aan. Ik heb een dochter met een verstandelijke beperking en een Wajonguitkering en vanuit mijn vakbondsachtergrond, ik heb dertig jaar bij een vakbond gewerkt als communicatieadviseur en eindredacteur, was de sociale zekerheidssector mij niet bepaald onbekend. En ik wilde niet achter de geraniums zitten. De keuze was toen snel gemaakt.’
 
Ei kwijt
‘In het begin viel het niet mee’, vervolgt Ghislaine. ‘Het heeft echt wel een paar maanden geduurd voordat ik het spel een beetje door had en het idee kreeg dat ik iets kon betekenen. Ik ging de notulen maken, adviseerde als het over de Wajong of over Communicatie ging, heb als coördinator van de commissie Communicatie aan de wieg gestaan van verschillende verbetervoorstellen, was eindredacteur van het jaarverslag en het jaarplan en later ook webmaster. Kortom ik kon mijn ei wel kwijt. Ik heb er ook veel geleerd en met heel veel leuke mensen samengewerkt.’
        
Wat viel jou in de periode dat jij in de cliëntenraad zat mee, wat juist tegen?
‘Wat ik al eerder zei. Het is moeilijk iets op te bouwen als er steeds mensen weggaan en er weer nieuwe bijkomen. Je moet als raad (en als raadslid) leren niet te veel hooi op je vork te nemen. Een raad moet duidelijke keuzes maken en niet overal diep op in willen gaan, want dan red je het niet. Ook ik moest keuzes maken. Begin dit jaar werd ik gevraagd voorzitter te worden van de Centrale Familieraad van Abrona, de zorginstelling waarmee mijn dochter te maken heeft. Ik kon dit niet met mijn lidmaatschap van de cliëntenraad combineren. Vandaar mijn besluit om geen nieuwe raadsperiode aan te blijven en er in mei 2012 mee te stoppen.’
 
Als je vandaag een nieuwe cliëntenraad zou moeten beginnen, wat mag dan beslist niet ontbreken en waarom?
‘De teamgeest. De doorstroming van de leden is erg groot en daardoor is het moeilijk om die op te bouwen. Soms lijkt het wel of je meer met procedures dan met de inhoud bezig bent, ook al wil iedereen dat laatste.’
 
Succesverhalen
Is de cliëntenraad volgens jou zichtbaar genoeg?
‘De cliëntenraad is niet zichtbaar. Ook nooit geweest. De cliëntenraad is bijvoorbeeld niet te vinden op de verschillende homepages van de UWV-sites. Het UWV gaat over de werksites. Als er op sites als UWV.nl en werk.nl een verwijzing komt naar onze website, laat het UWV zien dat ze de cliëntenraad heel belangrijk vinden en serieus nemen.  Verschillende regionale cliëntenraden hebben hiervoor al herhaalde malen verbetervoorstellen ingediend, maar tot nu toe zonder resultaat. Ook staat er te weinig interessante informatie op de site van de cliëntenraad en zijn er geen succesverhalen te vinden. Er wordt wel aan gewerkt door de webmasters van de verschillende raden, maar dat gaat met hele kleine stapjes.’
 
Zou de inzet van Social Media de zichtbaarheid kunnen vergroten?
‘Het kan een goede manier zijn om mensen met een uitkering te laten weten waarvoor je staat en wat je hebt bereikt. Maar je moet je wel goed bedenken dat het goed inzetten van Social Media veel tijd kost en raadswerk is en blijft vrijwilligerswerk. Je kunt beter eerst zorgen dat de basis klopt. Kies als raad een paar haalbare doelen en richt je daar op. En probeer niet te verzanden in oeverloos gepraat. E-dienstverlening wordt de toekomst. Daarmee zullen de raden moeten dealen. Blijf erop letten dat de boodschap die UWV wil overbrengen, goed bij de cliënt overkomt. Daaraan kun je als raad veel doen.’