‘Ga in gesprek, denk in oplossingen’
‘Ik wil graag de menselijke kant van UWV laten zien. Van buitenaf lijkt UWV vaak een onbereikbaar bolwerk vol juridische regeltjes. Maar als lid van de Cliëntenraad Rijnmond zie ik een heel andere kant en dat wil ik graag uitdragen. De mensen van UWV hebben echt het beste met je voor en nemen cliëntenparticipatie heel serieus.’
Salomon van der Sluijs (52) kwam in 2004 in de WIA en later IVA terecht. Daarvoor werkte hij als bedrijfsleider in de houtsector. Hij is getrouwd, heeft een dochter van twee jaar en houdt van motorrijden en gezellig met vrienden afspreken. Sinds 1 augustus 2012 is hij namens CNV lid geworden van de Cliëntenraad Rijnmond. ‘Waarom? Ik wil mij graag inzetten voor andere mensen en als raadslid kan ik dat voor de cliënten doen. En volgens anderen beschik ik ook over eigenschappen die daarvoor nodig zijn: ik heb veel met UWV te maken gehad, ben niet op mijn mondje gevallen en weet zaken tot stand te brengen.’
Klachtenafhandeling
Het kersverse cliëntenraadslid heeft nog geen specifiek onderwerp waarop hij zich de komende periode wil richten. ‘Daarvoor zit ik nog te kort in de raad. Wel spreekt de afhandeling van klachten van cliënten mij erg aan. Ook kan ik mij voorstellen dat ik mij bezighoud met onderwerpen als de WIA en IVA.’
Menselijke kant
Daarnaast wil hij ook graag de menselijke kant van UWV naar buiten uitdragen. ‘UWV is een instantie met weinig vet op het bot, maar er werken mensen die het beste met de cliënt voor hebben. Dat merk ik ook in de overlegvergaderingen met de districtsmanager. We kunnen alle onderwerpen aansnijden en er wordt echt naar onze verbetervoorstellen geluisterd. Ook biedt UWV veel faciliteiten aan om ons werk zo goed mogelijk te doen, zoals de informatiebijeenkomsten voor nieuwe leden en andere trainingen. Ik wil dan ook iedereen die met UWV te maken krijgt op het hart drukken om in gesprek te blijven en in oplossingen te denken. Er kan meer dan je denkt.’
Klachtenafhandeling
Het kersverse cliëntenraadslid heeft nog geen specifiek onderwerp waarop hij zich de komende periode wil richten. ‘Daarvoor zit ik nog te kort in de raad. Wel spreekt de afhandeling van klachten van cliënten mij erg aan. Ook kan ik mij voorstellen dat ik mij bezighoud met onderwerpen als de WIA en IVA.’
Menselijke kant
Daarnaast wil hij ook graag de menselijke kant van UWV naar buiten uitdragen. ‘UWV is een instantie met weinig vet op het bot, maar er werken mensen die het beste met de cliënt voor hebben. Dat merk ik ook in de overlegvergaderingen met de districtsmanager. We kunnen alle onderwerpen aansnijden en er wordt echt naar onze verbetervoorstellen geluisterd. Ook biedt UWV veel faciliteiten aan om ons werk zo goed mogelijk te doen, zoals de informatiebijeenkomsten voor nieuwe leden en andere trainingen. Ik wil dan ook iedereen die met UWV te maken krijgt op het hart drukken om in gesprek te blijven en in oplossingen te denken. Er kan meer dan je denkt.’