Trainer Yvonne van Houdt werkt graag mee aan sterk team
Bureau 2Tact verzorgt al tien jaar trainingen voor cliëntenraadsleden. Hiermee krijgen ze gereedschap in handen om hun functie goed te vervullen. Dat komt hun eigen effectiviteit en dat van de hele cliëntenraad ten goede, zegt trainer Yvonne van Houdt
Yvonne doet haar werk met veel plezier. ‘Cliëntenraadsleden zijn betrokken mensen. Ze zijn allemaal ervaringsdeskundige. Daardoor hebben ze goed inzicht in de belangen van uitkeringsgerechtigden. Ik vind het erg prettig om trainingen te geven waarmee raadsleden hun werk nog beter kunnen doen. Het zijn intensieve dagen, maar ik keer altijd met een voldaan gevoel naar huis.’
Effectief vergaderen
2Tact biedt verschillende modules aan over bijvoorbeeld communicatie, teambuilding en formuleren van specifieke en haalbare doelen. Voor nieuwe raadsleden organiseert het UWV twee introductiedagen. Eén ervan is gewijd aan een training over vergaderen. Daarnaast wordt een training voor (vice)voorzitters georganiseerd.
‘De rol van de voorzitter in een cliëntenraad is specifieker dan die van een gewoon raadslid. Ze moeten er niet alleen voor zorgen dat de vergadering op tijd begint en eindigt, maar ze zijn ook inhoudelijk betrokken bij het werk van de cliëntenraad. Cliëntenraadsleden - en dus ook de (vice)voorzitters - zijn allemaal bevlogen mensen en sterk betrokken bij de positie van werkzoekenden en uitkeringsgerechtigden. In zo'n setting is het belangrijk de raad goed aan te sturen, om effectief en doelgericht te vergaderen. Veel voorzitters vinden dat aanvankelijk lastig. Tijdens de training leren we ze daarmee om te gaan.’
Serieus genomen
Wat voor (vice)voorzitters geldt, geldt voor een deel ook voor cliëntenraadsleden. ‘Raadsleden hebben allemaal een eigen achtergrond en motivatie om dit werk te doen. Het proces om bij elkaar te komen en een team te vormen, verloopt soms niet zonder hobbels. Net zoals dat voor elke nieuwe groep geldt. Onze trainingen dragen bij aan een sterk team.’
De trainingen worden al jarenlang goed bezocht. Yvonne verklaart het succes uit het feit dat cliëntenraden zich serieus genomen voelen. ‘Het UWV hecht belang aan cliëntenraden en vindt het ook belangrijk dat zij hun werk goed kunnen doen. Dat wordt op prijs gesteld.’
Volgend jaar komt er een nieuw scholingsprogramma en breiden de modules uit met onder meer een training over het geven van feedback en een training MBTI, wat gaat over over persoonlijke voorkeuren. ‘Als je inzicht hebt in elkaars persoonlijke voorkeuren, kun je daarmee rekening houden. Dat verhoogt de effectiviteit van de groep.’
Effectief vergaderen
2Tact biedt verschillende modules aan over bijvoorbeeld communicatie, teambuilding en formuleren van specifieke en haalbare doelen. Voor nieuwe raadsleden organiseert het UWV twee introductiedagen. Eén ervan is gewijd aan een training over vergaderen. Daarnaast wordt een training voor (vice)voorzitters georganiseerd.
‘De rol van de voorzitter in een cliëntenraad is specifieker dan die van een gewoon raadslid. Ze moeten er niet alleen voor zorgen dat de vergadering op tijd begint en eindigt, maar ze zijn ook inhoudelijk betrokken bij het werk van de cliëntenraad. Cliëntenraadsleden - en dus ook de (vice)voorzitters - zijn allemaal bevlogen mensen en sterk betrokken bij de positie van werkzoekenden en uitkeringsgerechtigden. In zo'n setting is het belangrijk de raad goed aan te sturen, om effectief en doelgericht te vergaderen. Veel voorzitters vinden dat aanvankelijk lastig. Tijdens de training leren we ze daarmee om te gaan.’
Serieus genomen
Wat voor (vice)voorzitters geldt, geldt voor een deel ook voor cliëntenraadsleden. ‘Raadsleden hebben allemaal een eigen achtergrond en motivatie om dit werk te doen. Het proces om bij elkaar te komen en een team te vormen, verloopt soms niet zonder hobbels. Net zoals dat voor elke nieuwe groep geldt. Onze trainingen dragen bij aan een sterk team.’
De trainingen worden al jarenlang goed bezocht. Yvonne verklaart het succes uit het feit dat cliëntenraden zich serieus genomen voelen. ‘Het UWV hecht belang aan cliëntenraden en vindt het ook belangrijk dat zij hun werk goed kunnen doen. Dat wordt op prijs gesteld.’
Volgend jaar komt er een nieuw scholingsprogramma en breiden de modules uit met onder meer een training over het geven van feedback en een training MBTI, wat gaat over over persoonlijke voorkeuren. ‘Als je inzicht hebt in elkaars persoonlijke voorkeuren, kun je daarmee rekening houden. Dat verhoogt de effectiviteit van de groep.’