Naleven en handhaven in Leeuwarden
Wat doen jullie hier precies en hoe gaan jullie met cliënten om die hun verplichtingen niet nakomen? Dat en vele andere vragen kwamen aan de orde tijdens het werkbezoek dat Cliëntenraad Noord onlangs bracht aan het Werkplein Leeuwarden. Raadslid en commissielid Werkpleinen Hilda Siertsema was erbij.
‘We waren met een aantal raadsleden in Leeuwarden om kennis te maken met Jitze Bok, sinds januari 2012 regiomanager Arbeidsmarktregio Friesland. Tijdens de bijeenkomst kregen we ook informatie over het "lik-op-stuk"-beleid (korten op uitkering als je je niet aan de afspraken houdt) en de wijze waarop het Werkbedrijf met overtredingen omgaat. Mentor werkcoaches Bert Bloem en Douwe Bakker van UWV vertelden over de verplichtingen die cliënten ten opzichte van UWV hebben en de manier waarop de e-werkcoaches met klanten omgaan die hun verplichtingen niet nakomen. Ook hebben we het gehad over de proef om e-coaches uit de anonimiteit te halen. Die is hier succesvol verlopen en wordt nu landelijk ingevoerd. Tot slot kregen een rondleiding over het Werkplein.’
Goede sfeer
‘De bijeenkomst is bijzonder prettig verlopen. We zijn goed ontvangen en ook de sfeer daar voelt meteen goed. Dat merk je al bij binnenkomst. Hoewel ook in Leeuwarden de regels strenger zijn geworden en ze ook hier een “lik-op-stuk”-beleid hanteren, is er tevens veel begrip voor schrijnende gevallen of privésituaties van cliënten.’
‘Komend jaar gaan we opnieuw de diverse werkbedrijven langs en houden we vinger aan de pols wat betreft de veranderingen in de e-dienstverlening. Ook houden we goed de ontwikkelingen in de gaten rond het 55plus-beleid in de regio Noord. Het heeft weinig zin om deze mensen, die al moeilijk een baan vinden, landelijke vacatures toe te sturen en zo uit hun sociale omgeving te halen. Daarom wordt gekeken of het ook mogelijk is via de website passende vacatures in een straal van vijftig kilometer rond de huidige woonplaats toe te sturen. Ook wil men deze groep op een meer vriendelijke, in plaats van dwingende manier tot solliciteren bewegen.’
Eén jaar lid
Hilda is sinds 1 februari 2012 namens het FNV lid van de Cliëntenraad Noord. Ze is getrouwd en heeft inmiddels twee volwassen zonen. In haar vrije tijd houdt ze zich bezig met haar drie katten. Daarnaast schildert, leest en reist ze graag. Ook verricht ze vrijwilligerswerk in het UMCG.
Op de foto van links naar rechts: Marie Drenth, Tabe Hoornstra, Hilda Siertsema en Henk van der Veen tijdens de rondleiding in Leeuwarden.
Goede sfeer
‘De bijeenkomst is bijzonder prettig verlopen. We zijn goed ontvangen en ook de sfeer daar voelt meteen goed. Dat merk je al bij binnenkomst. Hoewel ook in Leeuwarden de regels strenger zijn geworden en ze ook hier een “lik-op-stuk”-beleid hanteren, is er tevens veel begrip voor schrijnende gevallen of privésituaties van cliënten.’
‘Komend jaar gaan we opnieuw de diverse werkbedrijven langs en houden we vinger aan de pols wat betreft de veranderingen in de e-dienstverlening. Ook houden we goed de ontwikkelingen in de gaten rond het 55plus-beleid in de regio Noord. Het heeft weinig zin om deze mensen, die al moeilijk een baan vinden, landelijke vacatures toe te sturen en zo uit hun sociale omgeving te halen. Daarom wordt gekeken of het ook mogelijk is via de website passende vacatures in een straal van vijftig kilometer rond de huidige woonplaats toe te sturen. Ook wil men deze groep op een meer vriendelijke, in plaats van dwingende manier tot solliciteren bewegen.’
Eén jaar lid
Hilda is sinds 1 februari 2012 namens het FNV lid van de Cliëntenraad Noord. Ze is getrouwd en heeft inmiddels twee volwassen zonen. In haar vrije tijd houdt ze zich bezig met haar drie katten. Daarnaast schildert, leest en reist ze graag. Ook verricht ze vrijwilligerswerk in het UMCG.
Op de foto van links naar rechts: Marie Drenth, Tabe Hoornstra, Hilda Siertsema en Henk van der Veen tijdens de rondleiding in Leeuwarden.