‘Ik ben nog lang niet uitgeleerd’
Ruim een jaar was Ellen Poland de adviseur Cliëntenparticipatie voor de cliëntenraden Groot-Amsterdam en Noord-Holland Noord. Dit vanwege een detachering van de vaste adviseur Rob Nijkamp, die door zijn OR- en OC-werk tijdelijk niet beschikbaar was. Rob komt per 1 mei weer terug en Ellen gaat verder als adviseur Intensieve Dienstverlening bij UWV. Tijd dus voor een terugblik en vooruitblik met deze bewogen adviseur, die volgens eigen zeggen een zeer leerzaam jaar achter de rug heeft.
Ellen heeft sinds 1983 in zeer uiteenlopende functies voor het GAK en na de fusie voor UWV zelf gewerkt. Van teamleider, coach, e-werkcoach tot en met trainer en adviseur. ‘Trainen zit in mijn bloed. Ik vind het heerlijk om mensen te coachen’, vertelt ze hierover.
Per 1 mei gaat de gedreven UWV-medewerker Ellen aan de slag als adviseur Intensieve Dienstverlening binnen het WERKbedrijf. ‘Ik was hiervoor coach voor collega’s van het WERKbedrijf, maar die functie komt per 1 januari 2014 te vervallen. Daarom heb ik op een andere functie gesolliciteerd, waarin ik Wia-gerechtigden, Wajongers en mensen die langer dan drie maanden werkloos zijn begeleid.’
Stages regelen
Het afgelopen jaar werkte ze als adviseur Cliëntenparticipatie en dat is haar goed bevallen. ‘Het was een erg leuk jaar, waarin ik veel geleerd heb. We hebben de afgelopen jaren met beide raden hard gewerkt aan een betere dienstverlening binnen UWV en er is op dat punt ook veel bereikt. De cliëntenraadsleden hebben op hun beurt op een positieve manier meer bekendheid binnen UWV, Noord-Holland Noord en Groot-Amsterdam gekregen. Dat komt onder meer door de stages die zij bij e-werkcoaches, Sociaal Medische Zaken, Uitkeren, WERKbedrijf hebben gelopen. Hierdoor konden de raadsleden bij UWV-medewerkers achter de schermen meekijken. Dat heeft voor veel onderling begrip gezorgd. De “stagiaires” merkten hoe gedreven de medewerkers zich inzetten voor de cliënt en de medewerkers ontdekten op hun beurt wat er allemaal binnen cliëntenraden gebeurt en wat er bij cliënten speelt. Doordat er onderling ook goed naar elkaar is geluisterd, hebben ze veel meer kunnen bereiken. Ik vind dat mooi om te zien. Hopelijk gaan ze hiermee verder, want er is wat betreft een verdere verbetering van de dienstverlening nog veel winst te behalen uit deze contacten.’
Bloemrijk afscheid
Dat de cliëntenraadsleden de afgelopen periode zelf ook positief gewaardeerd hebben, blijkt wel uit het bloemrijke afscheid dat Ellen inmiddels van de raden heeft gekregen. ‘Ik heb een heel mooi afscheid gehad met allemaal bloemen en kaartjes. Zo lief. Het was een echte verrassing om zo in de bloemetjes te worden gezet. Dank allemaal daarvoor!’
Per 1 mei gaat de gedreven UWV-medewerker Ellen aan de slag als adviseur Intensieve Dienstverlening binnen het WERKbedrijf. ‘Ik was hiervoor coach voor collega’s van het WERKbedrijf, maar die functie komt per 1 januari 2014 te vervallen. Daarom heb ik op een andere functie gesolliciteerd, waarin ik Wia-gerechtigden, Wajongers en mensen die langer dan drie maanden werkloos zijn begeleid.’
Stages regelen
Het afgelopen jaar werkte ze als adviseur Cliëntenparticipatie en dat is haar goed bevallen. ‘Het was een erg leuk jaar, waarin ik veel geleerd heb. We hebben de afgelopen jaren met beide raden hard gewerkt aan een betere dienstverlening binnen UWV en er is op dat punt ook veel bereikt. De cliëntenraadsleden hebben op hun beurt op een positieve manier meer bekendheid binnen UWV, Noord-Holland Noord en Groot-Amsterdam gekregen. Dat komt onder meer door de stages die zij bij e-werkcoaches, Sociaal Medische Zaken, Uitkeren, WERKbedrijf hebben gelopen. Hierdoor konden de raadsleden bij UWV-medewerkers achter de schermen meekijken. Dat heeft voor veel onderling begrip gezorgd. De “stagiaires” merkten hoe gedreven de medewerkers zich inzetten voor de cliënt en de medewerkers ontdekten op hun beurt wat er allemaal binnen cliëntenraden gebeurt en wat er bij cliënten speelt. Doordat er onderling ook goed naar elkaar is geluisterd, hebben ze veel meer kunnen bereiken. Ik vind dat mooi om te zien. Hopelijk gaan ze hiermee verder, want er is wat betreft een verdere verbetering van de dienstverlening nog veel winst te behalen uit deze contacten.’
Bloemrijk afscheid
Dat de cliëntenraadsleden de afgelopen periode zelf ook positief gewaardeerd hebben, blijkt wel uit het bloemrijke afscheid dat Ellen inmiddels van de raden heeft gekregen. ‘Ik heb een heel mooi afscheid gehad met allemaal bloemen en kaartjes. Zo lief. Het was een echte verrassing om zo in de bloemetjes te worden gezet. Dank allemaal daarvoor!’