Raadslid

Combispreekuur onder de loep

13 mei 2013

Geen thema

Combispreekuur onder de loep
Cliënten die een WIA-uitkering aanvragen of voor een herbeoordeling worden uitgenodigd, kunnen in Goes de gesprekken met de verzekeringsarts en de arbeidsdeskundige op één dag combineren. Hierdoor hoeven ze maar één keer naar de vestigingen te reizen. En dat is wel zo praktisch, vinden veel cliënten. Een werkgroepje van de Cliëntenraad West-Brabant & Zeeland bezocht het combispreekuur in Goes om te kijken of dat ook voor iedereen geldt.
Bij een herbeoordeling of de aanvraag van een WIA-uitkering krijgt een cliënt een gesprek met de arts en een arbeidsdeskundige van UWV. De arts beoordeelt de gezondheidsituatie van de cliënt. Hij kijkt daarbij niet alleen naar de beperkingen, maar vooral ook naar wat iemand nog wel kan. Vervolgens vult hij een lijst in met een overzicht van mogelijkheden en beperkingen. Op basis daarvan kijkt de arbeidsdeskundige welke functies iemand nog wel en niet kan doen. In Goes hebben ze deze twee gesprekken op één dag gecombineerd. Daardoor is het volgens sommige cliënten niet mogelijk om deze lijst te bestuderen en eventueel beroep aan te tekenen. Dat was voor de cliëntenraad aanleiding om het combispreekuur nader te bekijken.
 
Cliëntenonderzoek
‘Het onderwerp is eerst een aantal keer in een overlegvergadering besproken’, vertelt Jan Mourik. Hij was één van de werkgroepleden die het combispreekuur in Goes heeft bezocht. ‘In de overlegvergadering van 10 oktober 2012 heeft arbeidsdeskundige Toos Krah van UWV Breda de onderzoeksresultaten gepresenteerd. Dit onderzoek hield ze in het kader van haar studie naar de voor- en nadelen van het combispreekuur in Breda. De totale behandeltermijn wordt wettelijk teruggebracht van tien naar acht weken. Het combispreekuur levert minimaal één week tijdswinst op. Er is sprake van een zorgvuldig proces, waarbij de klant het recht houdt “de normale” werkwijze van twee aparte afspraken aan te houden.’
 
Niettemin geeft 60% van de ondervraagde cliënten aan een voorkeur te hebben voor het combispreekuur. Zij noemen daarbij de tijdswinst en de warme overdracht van de keuring naar de arbeidsdeskundige als pluspunten. ‘Zo’n 30% kan een combispreekuur niet aan doorpsychische of fysieke omstandigheden en 10% wil niet omdat men meer bedenktijd verlangt. Voordelen zijn vooral praktisch: cliënten hoeven maar één keer naar UWV en dat geeft minder spanning. Bovendien weten ze door de tijdwinst eerder de uitslag.’
 
Werkbezoek
Naar aanleiding van dit onderzoek is een werkgroep de praktijk in Goes gaan bekijken. Deze werkgroep bestond naast Jan uit Karel Hoogerheide en adviseur Stephanie Korporaal. ‘Wij zijn op 21 november in Goes geweest. Daar hebben we uitgebreid onderzocht hoe ze daar het combispreekuur aanpakken. Persoonlijk vond ik de aanpak in Goes erg serviceverlenend. Zeeland is een provincie waar het openbaar vervoer minder goed geregeld is dan in de Randstad. Voor mensen uit Zeeuws-Vlaanderen is het best een hele toer om voor een gesprek met de verzekeringsarts en arbeidsdeskundige naar Goes te komen. Als die gesprekken op één dag gepland kunnen worden, is dat voor deze groep alleen maar tijdwinst. Maar dat geldt niet voor iedereen. Een enkeling kan twee gesprekken op één dag medisch of om een andere reden niet aan. Daar wordt volgens ons in Goes op een goede manier mee omgegaan.’
 
Keuze aangeven
‘Voordat de cliënt telefonisch wordt uitgenodigd, bekijkt de verzekeringsarts aan de hand van het cliëntendossier of het mogelijk is om de cliënt uit te nodigen voor een combigesprek. Als dit volgens de verzekeringsarts kan, wordt telefonisch contact opgenomen met de cliënt. Daarbij wordt de mogelijkheid van het combispreekuur met de cliënt doorgesproken. De verzekeringsarts kijkt tijdens het eerste gesprek ook of een cliënt een tweede gesprek daarachter wel aankan. Wij hebben aangegeven dat het goed is als de cliënt ook duidelijk van tevoren weet dat hij een keuze heeft: of twee afspraken op één dag, of twee op verschillende dagen. Verder hebben wij aangegeven dat er een warme overdracht van het dossier naar de arbeidsdeskundige moet plaatsvinden. Dit houdt in dat overdracht van het dossiers door de verzekeringsarts naar de arbeidsdeskundige samen met de klant plaatsvindt.’
 
Informatie aanpassen
Een ding mag van Mourik zeker nog veranderen. ‘Op de website en in de brochure staat nog dat een bezoek aan de verzekeringsarts en de arbeidsdeskundigen in twee dagdelen plaatsvindt. Het combispreekuur, inmiddels praktijk in Goes en Breda, is daarin dus niet opgenomen. Dat moet dus nog gewijzigd worden. Daarnaast kun je natuurlijk bij een combispreekuur niet meteen het rapport inzien dat de verzekeringsarts van je gesprek maakt. Dat krijg je normaal gesproken thuisgestuurd, waarna je pas het gesprek met de arbeidsdeskundige ingaat. Bij een combispreekuur zit er maar dertig minuten tussen het eerste en tweede gesprek. Wel heb je in Goes altijd nog de mogelijkheid om achteraf, dus nadat je de zogenoemde Functie Mogelijkheden Lijsthebt ontvangen, opmerkingen op dit rapport te maken. Bovendien kun je, als je niet met de uiteindelijke beslissing eens bent, ook nog steeds in beroep gaan tegen de eindbeslissing. Die mogelijkheid blijft.’