Raadslid

Veel creatieve ideeën tijdens Congres Cliëntenparticipatie

28 mei 2013

Geen thema

Veel creatieve ideeën tijdens Congres Cliëntenparticipatie
'Ik heb ontzettend veel waardering voor de manier waarop deze dag met elkaar is vormgegeven. Er is met enthousiasme samengewerkt. Jose Lazeroms zei het al in haar voorwoord: laat je inspireren. Dat is volop gebeurd.' Dat zei Nico de Boer, manager Cliëntenparticipatie UWV na afloop van het congres Cliëntenparticipatie dat 23 mei in Amersfoort werd gehouden. Een congres dat dit keer voor en door de cliëntenraden zelf was georganiseerd. Alle leden van de Raad van Bestuur waren daarbij in de ochtend aanwezig.
Zo kon iedere deelnemer uit twee workshops kiezen die door andere cliëntenraadsleden waren samengesteld. Daarbij werd echt "out of the box" gedacht. Ook werd voor het eerst de film over de Cliëntenraden getoond, waaraan diverse cliëntenraadsleden hebben meegewerkt. Deze film is binnenkort  via de cliëntenadviseurs beschikbaar. Voorzitter Rob Karstens van de Centrale Cliëntenraad opende het congres met een kort voorwoord, waarbij hij nog eens het belang van samenwerken onderstreepte. En José Lazeroms, lid van de Raad van Bestuur, zei in haar voorwoord er vertrouwen in te hebben dat "we met dit thema meters gaan maken". 'In discussie lopen meningen soms uiteen, dat is goed, zolang we maar respectvol met elkaar omgaan. Zoek de scherpte op wat de toekomst van de cliëntenparticipatie betreft. Laat het spetteren, maar laat er uiteindelijk ook een uitkomst zijn waarmee we verder kunnen', aldus Lazeroms.
 
Roze bril
Er waren in totaal vijf interactieve workshops waar de ruim 150 deelnemers aan het congres van tevoren uit konden kiezen. Zo werden deelnemers aan de workshop "Profilering Cliëntenraden in de toekomst" uitgedaagd meteen al bij binnenkomst een roze, rode, gele of groen bril of carnavalsmasker op te zetten om eens met een geheel andere kijk naar het meer bekend maken van Cliëntenraden te kijken. De verschillende teams kregen vervolgens twee minuten de tijd om ideeën te spuien, waarna  een aantal daarvan in twintig minuten konden uitwerken tot een presentatie. Dat leverde in de eerste ronde workshops maar liefst 38 ideeën en in de tweede sessie ruim veertig ideeën op. Van speeddaten met cliënten, bijwonen van inspiratiebijeenkomsten, een eigen folder en banners ontwikkelen en een twitteraccount, tot en met een eigen slogan voor de Cliëntenraden: WVU, oftewel Wij werken voor u! De organisatie van deze workshop kreeg van alle deelnemers dan ook een grote pluim voor de organisatie en de creatieve opzet.

Stellingen en Social Media
De workshop Cliëntenparticipatie versus achterban deed het net weer even anders. Hier konden alle deelnemers in groepjes antwoord geven op vijf stellingen, zoals "Alle zetels moeten vrije zetels worden", waarna ze die stellingen op sheets konden uitwerken en toelichten. En in de workshop Social Media legden een aantal raadsleden de voors en tegens van Facebook, Hyves en Twitter uit. Ook vertelden ze wat webcare is en waarom UWV daaraan doet en gingen ze op vragen in uit het publiek.
 
Cliëntenparticipatie in de toekomst
De workshop Cliëntenparticipatie in de toekomst was zowel 's morgens als 's middags druk bezet. Hier kon men aan de hand van stellingen actief met elkaar in discussie gaan. Wie het eens was met een discussie ging op de groene stip en wie het oneens was op de rode stip staan. Uiteraard volgde daarna de vraag "Waarom kies je juist voor dit antwoord?" Ook dit leverde weer veel gespreksstof op en leuke discussies.
 
Rollenspel
De workshop die helemaal beneden in het gebouw werd gehouden ging over de uitvoering van beleid. Hier werd aan de hand van een rollenspel gekeken welke adviezen je als Districs Cliëntenraad kunt geven als een cliënt vragen over de praktijk stelt. Hoe breng je dat terug naar je eigen raad en wat koppel je terug naar de Centrale Cliëntenraad als inderdaad iets in de praktijk niet wordt uitgevoerd, zoals van te voren met UWV is afgesproken.

Leuke opzet
De meeste deelnemers waren erg enthousiast over de nieuwe opzet en het interactieve element van de workshops. 'Maar het blijft natuurlijk wel de vraag wat er nu met de ideeën wordt gedaan', aldus Jan Langeraar van de Districts Cliëntenraad Utrecht-Flevoland. Ook Hans Goosen van de Districts Cliëntenraad Rotterdam-Rijnmond, hoopt dat het niet alleen bij praten blijft.
 
Nico de Boer bevestigde nog eens na afloop van het congres aan alle aanwezigen dat het zaak is om door te pakken. 'Alle workshophouders gaan nu een evaluatiemoment kiezen en kijken welke ideeën boven tafel zijn gekomen en wat we er verder mee kunnen. Van tevoren heb ik al gezegd dat we bereid zijn aan de slag te gaan met de ideeën, dat blijf ik ook zeggen. Natuurlijk moeten we kijken wat bruikbaar is om cliëntenparticipatie verder te helpen. Maar soms moet je zaken ook gewoon eens uitproberen.'