Hooggespannen verwachtingen
Wat gaat de toekomst brengen? Het congres van cliëntenparticipatie op 23 mei kon hierop mogelijk een antwoord geven. De verwachtingen waren hooggespannen, zeker bij mij. De congresvoorbereidingen waren zeer goed verlopen. Het enthousiasme bij de cliëntenraadsleden die de workshops hadden voorbereid, was zeer groot. Die hooggespannen verwachtingen waren wat dat betreft terecht.
Op de dag zelf was ik vroeg opgestaan, maar daarin was ik niet de enige. We hadden afgesproken dat de eerste collega's rond de klok van 8.00 uur aanwezig zouden zijn en dat ook de workshopbegeleiders tijdig naar het congres zouden komen. Ik reisde met de trein naar Amersfoort. De locatie ligt tenslotte tegenover het station,dus dat is goed te doen. Bovendien heb je met de auto vanuit Noord-Holland altijd kans op files en daardoor mogelijk stress. Niettemin was ik toch wel een beetje gespannen.
Gezonde spanning
Toen ik rond half negen arriveerde, waren veel mensen al druk bezig met het klaarleggen van naambordjes, inrichten van zalen, en nog veel meer zaken. Belangrijk was dat we met de workshopbegeleiders de zaken goed op orde hadden. Tenslotte is het best wel spannend om zo'n taak als workshopbegeleider op je te nemen. Je zegt het wel toe, maar op de dag zelf slaan toch altijd de zenuwen toe. “Gezonde spanning” hoorde ik een aantal mensen zeggen en dat is ook zo.
De opkomst bij het congres en de workshops was groot en er waren weinig afmeldingen. Dat voorspelde een goed congres weet ik uit ervaring. De workshops in de ochtend werden zeer goed bezocht. Zelfs beter dan was opgegeven, dus dat vereiste wat aanpassing. Maar de kwaliteit van de workshops heeft daaronder niet geleden. De lunch was een mooie gelegenheid om te netwerken en die is volop gebruikt. Het is ook belangrijk dat we zo’n moment inbouwen in alle hectiek van een dergelijk congres. De workshops in de middag verliepen ook heel erg goed, maar verschilden soms qua inhoud van de ochtendsessie.
Enthousiasme voor opzet
Ik heb in de middag even een rondje gemaakt langs de workshops en mijn verwachtingen zijn helemaal uitgekomen. De workshops werden met heel veel enthousiasme ontvangen. Datzelfde gold voor de opzet om meer cliëntenraadsleden bij het congres te betrekken. De eerste meldingen via de kaartjes (104 ingeleverd) leerde dat bijna 70% van u de dag met goed of heel goed heeft gewaardeerd. Dat is een hele mooie score. Ik heb ook op de dag zelf heel veel positieve geluiden gehoord, dus wat dat betreft is de nieuwe opzet volkomen geslaagd.
Ik ben trots op iedereen die met congresorganisatie heeft meegeholpen, maar ook op diegenedie tijdens het congres hebben deelgenomen aan de discussie. Het maakte deze dag tot een succes! Er zijn veel suggesties en ideeën opgehaald. We gaan nu evalueren, de diverse workshopbegeleiders zijn al volop hiermee bezig. De verdere aanpak wordt in de congrescommissie besproken. En zoals ik ook al tijdens het congres heb beloofd, wordt u daarbij zeker betrokken. Belofte maakt schuld. U kunt dus verwachten dat ik hier later nog bij u op terugkom.
Nico de Boer
manager Cliëntenparticipatie