‘Deze raad houdt van aanpakken’
Hilda Molenaars (41) voelt zich helemaal thuis bij de cliëntenraad Noord. ‘Deze raad houdt van aanpakken. Als er iets speelt, zitten ze er bovenop. Dat bevalt mij prima. Het motiveert bovendien enorm als je merkt dat een afdeling Uitkeren signalen oppakt en zaken probeert te veranderen, waardoor cliënten positief reageren en er uiteindelijk minder klachten zijn.’
‘Het is een echt flexibele cliëntenraad. Elk onderwerp is even belangrijk en er wordt ook veel energie in gestoken. Ook staan wij op terugkoppelingen, zodat wij weten wat er binnen de organisatie met een advies wordt gedaan. Vandaar dat bij ons in de raad ook een vertegenwoordiger zit vanuit de Centrale Cliëntenraad.’
Chronisch ziek
De goedlachse Hilda kwam in januari 2013 bij de cliëntenraad Noord. ‘Ik zit nu bijna vijf jaar in de Ziektewet/WIA en was op zoek naar passend vrijwilligerswerk dat goed te combineren is met mijn handicap. Door een combinatie van chronische vermoeidheid en Fibromyalgie (pijn aan je spieren en bindweefsel) kan ik lichamelijk gezien niet veel meer. En ik kan mij maar tien tot vijftien minuten concentreren. Cliëntenraadslid zijn past goed bij mijn opleiding en de schriftelijke studie managementbedrijfskunde die ik volg. Bovendien vallen de vergaderingen goed te plannen. Als ik weer een vergadering heb, zorg ik dat ik de dagen ervoor rustig aan kan doen. Op die manier kan ik mijn energie goed verdelen.’
Motivatie
‘Ik heb mij voor de cliëntenraad kandidaat gesteld om samen met de andere leden eraan te werken dat procedures en ontwikkelingen van UWV aansluiten op de klantsituatie. Een soort maatpakket dus, want niet iedere klant is hetzelfde of kan aan dat ene protocol voldoen. Straks moeten alle Wajongers elke vijf jaar worden gekeurd of zij nog wel volledig of deels arbeidsongeschikt zijn. Als zij deels worden goedgekeurd, moeten zij hun uitkering inleveren en een aantal uur gaan werken. Daar ben ik niet tegen, maar ik pleit wel voor een goede overgang’, aldus Hilda. ‘De commissie Uitkeren kan hier bij klachten wellicht onderzoek naar doen.’
Commissiewerk
Hilda is lid van de commissie Uitkeren en de commissie Sociaal Medische Zaken. ‘Wij bekijken nu met de commissie Uitkeren of WW-uitbetalingen beter op de betalingscyclus van de klant zijn aan te sluiten. Daarmee willen we na de zomervakantie starten. De commissie Sociaal Medische Zaken Noord wil bij onderzoeken met de gelijknamige commissie van Gelderland samenwerken. Zo voorkomen we dubbel werk en weten we van elkaar wat er speelt. Ook kunnen we elkaar dan met advies ondersteunen. ‘
Respect en begrip
Daarnaast probeert Hilda binnen de raad en UWV een lans te breken voor mensen met een handicap. ‘Ik zou graag zien dat mensen met een handicap, chronisch zieken en vijftigplussers in de maatschappij meer als vol worden aangezien en dan vooral op de arbeidsmarkt. Ik was ooit eens waarnemend hoofd Keuken van een instelling en een uitzendbureau had een re-integratieproject opgezet voor mensen met Down. Zij vroegen mij of ik zo iemand ook een kans gunde. De jongen die kwam was gezellig en gemotiveerd. Ik heb hem de kans gegeven zich te ontwikkelen en gezien dat dat prima kan. Later is hij onder meer lid geworden van de Cliëntenraad van de woongroep waar hij verbleef. Een aantal weken geleden is deze jongen overleden. Iedereen heeft een kans nodig in zijn leven en help dan ook zo iemand om op gang te komen. Als de dieseltrein doordendert heb je er als werkgever een goede gemotiveerde werknemer bij. Mijn motto is dan ook: Behandel iedereen hetzelfde en maak geen onderscheid.‘
Chronisch ziek
De goedlachse Hilda kwam in januari 2013 bij de cliëntenraad Noord. ‘Ik zit nu bijna vijf jaar in de Ziektewet/WIA en was op zoek naar passend vrijwilligerswerk dat goed te combineren is met mijn handicap. Door een combinatie van chronische vermoeidheid en Fibromyalgie (pijn aan je spieren en bindweefsel) kan ik lichamelijk gezien niet veel meer. En ik kan mij maar tien tot vijftien minuten concentreren. Cliëntenraadslid zijn past goed bij mijn opleiding en de schriftelijke studie managementbedrijfskunde die ik volg. Bovendien vallen de vergaderingen goed te plannen. Als ik weer een vergadering heb, zorg ik dat ik de dagen ervoor rustig aan kan doen. Op die manier kan ik mijn energie goed verdelen.’
Motivatie
‘Ik heb mij voor de cliëntenraad kandidaat gesteld om samen met de andere leden eraan te werken dat procedures en ontwikkelingen van UWV aansluiten op de klantsituatie. Een soort maatpakket dus, want niet iedere klant is hetzelfde of kan aan dat ene protocol voldoen. Straks moeten alle Wajongers elke vijf jaar worden gekeurd of zij nog wel volledig of deels arbeidsongeschikt zijn. Als zij deels worden goedgekeurd, moeten zij hun uitkering inleveren en een aantal uur gaan werken. Daar ben ik niet tegen, maar ik pleit wel voor een goede overgang’, aldus Hilda. ‘De commissie Uitkeren kan hier bij klachten wellicht onderzoek naar doen.’
Commissiewerk
Hilda is lid van de commissie Uitkeren en de commissie Sociaal Medische Zaken. ‘Wij bekijken nu met de commissie Uitkeren of WW-uitbetalingen beter op de betalingscyclus van de klant zijn aan te sluiten. Daarmee willen we na de zomervakantie starten. De commissie Sociaal Medische Zaken Noord wil bij onderzoeken met de gelijknamige commissie van Gelderland samenwerken. Zo voorkomen we dubbel werk en weten we van elkaar wat er speelt. Ook kunnen we elkaar dan met advies ondersteunen. ‘
Respect en begrip
Daarnaast probeert Hilda binnen de raad en UWV een lans te breken voor mensen met een handicap. ‘Ik zou graag zien dat mensen met een handicap, chronisch zieken en vijftigplussers in de maatschappij meer als vol worden aangezien en dan vooral op de arbeidsmarkt. Ik was ooit eens waarnemend hoofd Keuken van een instelling en een uitzendbureau had een re-integratieproject opgezet voor mensen met Down. Zij vroegen mij of ik zo iemand ook een kans gunde. De jongen die kwam was gezellig en gemotiveerd. Ik heb hem de kans gegeven zich te ontwikkelen en gezien dat dat prima kan. Later is hij onder meer lid geworden van de Cliëntenraad van de woongroep waar hij verbleef. Een aantal weken geleden is deze jongen overleden. Iedereen heeft een kans nodig in zijn leven en help dan ook zo iemand om op gang te komen. Als de dieseltrein doordendert heb je er als werkgever een goede gemotiveerde werknemer bij. Mijn motto is dan ook: Behandel iedereen hetzelfde en maak geen onderscheid.‘