Raadslid

‘Persoonlijke ondersteuning Werkpleinen goede zaak’

16 september 2013

Geen thema

‘Persoonlijke ondersteuning Werkpleinen goede zaak’
‘Goed dat UWV nu trainees gaat aannemen op de Werkpleinen om de klanten meer persoonlijk te ondersteunen. Wij staan zelf elke tweede dinsdag van de maand met onze enquête op de Werkpleinen en merken daar uit de reacties dat cliënten nog steeds behoefte hebben aan persoonlijk contact. Ik juich deze nieuwe situatie dus alleen maar toe’, reageert Dorothée Metzler van de Cliëntenraad Limburg op het nieuws dat eind augustus bekend werd.
UWV gaat onder hbo-schoolverlaters 130 werkzoekenden werven die het komend jaar als trainee aan de slag gaan op de Werkpleinen. Zij krijgen zo de kans zich te ontwikkelen van student tot professional en zullen samen met de medewerkers Werk&Inkomen en de adviseurs Werk een team vormen op de Werkpleinen. Zo wordt het voor de klant mogelijk om dagelijks, op inloop of afspraak uitleg te krijgen over de werking van werk.nl en ondersteuning bij hun zelfredzaamheid.
 
Dorothée: ‘Voor sommige klanten gaat de overstap van persoonlijke naar online dienstverlening gewoon te snel. Dat merken we ook in de terugkoppeling van klanten op onze enquête. Goed dus dat er nu meer aandacht voor komt. En goed ook dat hiervoor schoolverlaters van hbo worden gezocht. Hoog opgeleide mensen komen moeilijk aan het werk. Zo kunnen ze werkervaring opdoen. Werkgevers hebben toch liever mensen met werkervaring.’
 
Privacy verbeteren
De Cliëntenraad Limburg staat telkens met twee leden op de inloopmiddag op de Werkpleinen in Heerlen en Venlo. ‘We willen graag duidelijk zichtbaar zijn voor onze achterban en we willen de klantsignalen meenemen in ons overleg met de regiomanager. Behalve de online dienstverlening is ook de privacy op de Werkpleinen een terugkerend element in onze enquêteresultaten. In Heerlen bijvoorbeeld vinden de gesprekken altijd tegenover de informatiebalie plaats en blijven de aparte gesprekscabines leeg. En in Venlo vinden mensen het vervelend dat de bewaking vaak vlak achter hun gesprekstafel gaat staan. Mensen voelen zich daardoor geïntimideerd. Ook dat is wat ons betreft een belangrijk aandachtspunt’, aldus Dorothée.
 
Samenwerking Brabant
‘De Cliëntenraad Midden en Oost-Brabant heeft contact met ons opgenomen. De raad is geïnteresseerd in onze enquêtevragen en wil op dat gebied graag samenwerken. Op die manier kunnen we elkaar als cliëntenraden helpen de dienstverlening aan de klant  verder te verbeteren.’