Trainingsmodule Assertiviteit en Feedback
Victor Do Rosario volgde 7 november als kersvers raadslid van de Cliëntenraad Utrecht & Flevoland de trainingsmodule Assertiviteit en Feedback. Hij vertelt graag meer over zijn beleving van deze trainingsdag. 'Als nieuwkomer adviseer ik de afwezige leden om alsnog deze training te volgen. Je kunt er zowel in je rol als raadslid als in je privéleven voordeel mee doen.'
'Dit was mijn eerste scholingsprogramma als kersvers raadslid', vertelt Victor Do Rosario. 'In mijn professionele werkverleden en als student Marketing en Communicatie heb ik deze cursus eerder gevolgd. Mijn persoonlijke trainingsdoel was om te peilen of mijn kennis hierover nog actueel is. Helaas was niet iedereen tijdens deze training aanwezig, hierop moest mevrouw Yvonne Van Houdt van bureau Tact ter plekke een andere trainingsopzet geven. We konden een cruciaal onderdeel niet oefenen, namelijk de feedback.'
Begrip en gedragstijlen
'We zijn eerst ingegaan op het begrip Assertiviteit, wat verstaan wij eronder? Welke gedragstijlen zijn er? Wat zijn uw basisrechten? En hoe probeert de ander die te manipuleren? Vervolgens moesten wij een aantal vragen beantwoorden om te kijken hoe passief, agressief en assertief je bent. Na afloop werden de individuele scores klassikaal besproken. Daarna werden er twee groepen gemaakt met de volgende opdracht: in welke situatie heeft de raad, en/of jij individueel, niet assertief gehandeld? Met als toevoeging “over de afgelopen drie maanden”.'
'Aan de hand van praktijkvoorbeelden zijn we dieper op de materie ingegaan. Hoe had je als raad willen reageren? Wat waren de emoties en reacties hierin? Tot slot, welke plan van aanpak gaan de raadsleden opstellen/samenstellen om in de toekomst wel assertief te reageren? Hierna werden er twee groepen gemaakt om bovenstaande opdracht uit te voeren en die daarna met elkaar te bespreken. De aanwezigen hebben deze training als positief, realistisch, effectief en noodzakelijk ervaren. Persoonlijk vond ik het leuk en verfrissend en heb ik mijn doel tijdens deze training behaald. De interactie met bureau Tact en de deelnemers waren positief en prettig.'
Advies
'Als nieuwkomer adviseer ik degene die afwezig waren deze training te volgen, omdat mijns inziens je er zowel in je rol als raadslid als in je privéleven voordeel mee kan doen. Je bent immers nooit te oud om te leren. En als Cliëntenraad Utrecht & Flevoland ben je hierdoor beter in staat om de belangen van de cliënten effectiever te verwoorden. Kortom, ik heb deze dag als positief en leerzaam ervaren.'
Begrip en gedragstijlen
'We zijn eerst ingegaan op het begrip Assertiviteit, wat verstaan wij eronder? Welke gedragstijlen zijn er? Wat zijn uw basisrechten? En hoe probeert de ander die te manipuleren? Vervolgens moesten wij een aantal vragen beantwoorden om te kijken hoe passief, agressief en assertief je bent. Na afloop werden de individuele scores klassikaal besproken. Daarna werden er twee groepen gemaakt met de volgende opdracht: in welke situatie heeft de raad, en/of jij individueel, niet assertief gehandeld? Met als toevoeging “over de afgelopen drie maanden”.'
'Aan de hand van praktijkvoorbeelden zijn we dieper op de materie ingegaan. Hoe had je als raad willen reageren? Wat waren de emoties en reacties hierin? Tot slot, welke plan van aanpak gaan de raadsleden opstellen/samenstellen om in de toekomst wel assertief te reageren? Hierna werden er twee groepen gemaakt om bovenstaande opdracht uit te voeren en die daarna met elkaar te bespreken. De aanwezigen hebben deze training als positief, realistisch, effectief en noodzakelijk ervaren. Persoonlijk vond ik het leuk en verfrissend en heb ik mijn doel tijdens deze training behaald. De interactie met bureau Tact en de deelnemers waren positief en prettig.'
Advies
'Als nieuwkomer adviseer ik degene die afwezig waren deze training te volgen, omdat mijns inziens je er zowel in je rol als raadslid als in je privéleven voordeel mee kan doen. Je bent immers nooit te oud om te leren. En als Cliëntenraad Utrecht & Flevoland ben je hierdoor beter in staat om de belangen van de cliënten effectiever te verwoorden. Kortom, ik heb deze dag als positief en leerzaam ervaren.'