Raadslid

Start campagne

28 november 2013

Geen thema

Start campagne
UWV start dinsdag 3 december de campagne "Duidelijkheid voor de klant". Hiermee krijgen werkende Nederlanders informatie over wat zij zelf moeten doen wanneer zij hun baan verliezen of langdurig ziek worden. Ook richt de campagne zich op wat UWV van hen verwacht en wat zij van UWV mogen verwachten.
Het is voor het eerst dat UWV een campagne voert die niet direct op klanten is gericht, maar op werkend Nederland. In de campagne informeert UWV over de (online) dienstverlening vanuit het volgende perspectief: wat moet ik doen als ik werkloos of arbeidsongeschikt word. Ook is er een uiting die ingaat op de rechten en plichten en een over het klantproces "Ik start een eigen bedrijf".
 
Doel van de campagne
Alle mensen in Nederland met werk in loondienst informeren over wat zij zelf kunnen en moeten doen als ze werkloos worden of langdurig ziek zijn, maar ook wat UWV van hen verwacht en wat UWV voor hen kan betekenen. De doelgroep wordt opgeroepen voor meer informatie naar uwv.nl te gaan. Daar wordt zij goed en eenduidig door het proces geleid.
 
Aanleiding campagne
Veel Nederlanders zijn onvoldoende op de hoogte van wat er gebeurt en wat ze moeten doen bij een mogelijk baanverlies door ontslag of ziekte. Dit blijkt ook uit een onderzoek dat is verricht voor aanvang van de campagne. Zo weet bijna de helft (48 procent) van de Nederlanders in loondienst niet hoe hoog hun WW-uitkering is als zij hun werk verliezen. 56 procent is bovendien niet op de hoogte van het feit dat de uitkering is gemaximeerd en 83 procent weet niet wat de maximale duur is van de uitkering (38 maanden).
 
Middelen
Voor de campagne wordt een aantal middelen ingezet, zoals radiocommercials (op Radio 1, Radio 538. Sky Radio en Radio Veronica), advertenties in dagbladen (zoals NRC, Telegraaf Metro, en Volkskrant en regionale dagbladen), zoekmachinemarketing, advertenties op relevante websites (zoals nu.nl, telegraaf.nl, buienradar en marktplaats) en free publicity.
 
Looptijd campagne
De campagne loopt gedurende de hele maand december 2013 (advertenties in de kranten vanaf week 51 en 52).  Het is de bedoelding dat de campagnereeks in 2014 wordt herhaald.