Raadslid

UWV breidt ondersteuning bij online dienstverlening uit

16 december 2013
  • Digitale dienstverlening

UWV gaat werkzoekenden intensiever ondersteunen bij de online dienstverlening. Vanaf deze week kunnen ze dagelijks op afspraak terecht op de vestigingen van UWV met vragen over werk.nl, het gebruik van de persoonlijke Werkmap en het online zoeken naar werk. Werkzoekenden die weinig of geen gebruik maken van internet worden actief benaderd voor ondersteuning.

Ruim 90 procent van de WW-uitkeringen wordt online aangevraagd via werk.nl. Een deel van de werkzoekenden heeft echter hulp nodig met het gebruik van de computer. UWV zet daarom op de regionale Werkpleinen extra medewerkers in voor persoonlijke ondersteuning. Het gaat dan om zaken als het zoeken naar vacatures op internet, werken met de persoonlijke online werkmap, het aanvragen van een uitkering via werk.nl en het volgen van online trainingen. De hulp wordt zowel individueel als in workshops aangeboden, voornamelijk op afspraak. Werkzoekenden kunnen daarnaast gebruik blijven maken van de wekelijkse inloopmiddag op dinsdag op de UWV-vestigingen.
 
Rob Karstens, voorzitter van de Centrale Cliëntenraad van UWV, is blij dat UWV de mogelijkheden krijgt om de dienstverlening te verruimen. 'Het is van groot belang voor vooral de zwakkere groepen die aangewezen zijn op de dienstverlening van UWV. Zij kunnen lang niet altijd goed overweg met de computer. We hopen dat UWV deze mensen in het bijzonder blijvend gaat ondersteunen bij het gebruik van de online diensten.”    
 
Werk.nl
Via de website werk.nl vragen mensen onder meer hun uitkering aan en onderhouden ze contact met UWV. De UWV-site biedt daarnaast een vacaturebank voor werkzoekenden en een cv-bank voor werkgevers. Werkzoekenden kunnen ook online trainingen volgen via werk.nl en informatie en tips vinden bij het zoeken naar een baan.
 
Werk.nl heeft ongeveer 3,5 miljoen bezoeken per maand. Het aantal gebruikers is de laatste jaren sterk gegroeid. Dit is het gevolg van de stijgende werkloosheid en omdat UWV onder invloed van bezuinigingen bezig is met een grote operatie om steeds meer over te gaan naar online dienstverlening.