Raadslid

Vrijwilligersmarkt Drenthe: een goed initiatief!

17 maart 2014

Geen thema

Vrijwilligersmarkt Drenthe: een goed initiatief!
Zeer positief. Dat vonden de bezoekers van de eerste door het UWV Werkplein op 19 februari gehouden Vrijwilligersmarkt in Emmen. Harrie Klinker en Frits Kramer van de Cliëntenraad Noord woonden deze bijeenkomst bij en vroegen deelnemers naar hun bevindingen. ‘De 45 bezoekers die wij spraken waren bijna unaniem positief over dit initiatief. Ze gaven het evenement een 7+. Alleen jammer dat er maar één van de Cliëntenraad had gehoord. Op dat punt hebben we nog wel wat missiewerk te verrichten’, vertelt Harrie.
Niet dat het fenomeen Cliëntenraad helemaal onbekend is bij deze groep mensen. ‘Ze wisten wel van het bestaan van een cliëntenraad bij bijvoorbeeld de gemeente, maar hadden geen idee dat ook het UWV cliëntenraden heeft. We weten ook niet waaraan dat precies ligt. We staan op de voorpagina van de websites uwv.nl en werk.nl. Dat is het dus niet. Ik denk dat we gewoon vaker ons gezicht moeten laten zien en ervoor moeten zorgen dat we veel bij dit soort bijeenkomsten zijn en mensen blijven aanspreken’, aldus Harrie.
 
De twee raadsleden vroegen de bezoekers ook waarom ze naar de vrijwilligersmarkt waren gekomen. ‘Dat leverde een aantal interessante inzichten op, die we nu met onze cliëntenraad Noord gaan delen. We proberen nu ook andere arbeidsregio’s in Leeuwarden en Groningen te bewegen een vrijwilligersmarkt te organiseren of in elk geval vrijwilligerswerk bespreekbaar te maken.’
 
Onderzoek vrijwilligerswerk
Afgelopen jaar maakte de Cliëntenraad Noord nog bekend een onderzoek te starten naar wat iemand met een uitkering nu wel of niet aan vrijwilligerswerk mag doen en of hij dat altijd moet melden. Een onderwerp dat afgelopen week nog uitgebreid in het nieuws kwam, toen vrijwilligersorganisaties aan de noodklok trokken. En klaagden dat UWV vrijwilligerswerk door uitkeringsgerechtigden zou tegenwerken. Frits Kramer startte zijn onderzoek naar aanleiding van een melding in de cliëntenraadsvergadering over een akkefietje rond het wel of niet melden van traditioneel vrijwilligerswerk. Raadsleden Kramer en Klinker deden samen met 2 betrokken medewerkers van het WERKbedrijf verdiepend onderzoek. Door een onduidelijke werkinstructie bleken e-coaches daarmee in de praktijk verschillend om te gaan. Vervolgens werden de onderzoeksresultaten aan de regiomanager van Drenthe gepresenteerd. ‘Die heeft toegezegd onze bevindingen met het management van de drie noordelijke provincies te bespreken. Op die manier kan er dan iets worden gewijzigd aan de landelijke instructies voor de e-coaches’, reageerde Frits toen.
 
Duidelijkheid dossier
Inmiddels is er duidelijkheid over dit dossier. In samenspraak met de Cliëntenraad en de afdeling Communicatie is nu afgesproken dat de teksten op werk.nl en uwv.nl over vrijwilligerswerk met behoud van uitkering worden verduidelijkt en aangescherpt. Ook zijn de werkprocessen aangepast. In de vernieuwde procesbeschrijving is uitgebreid opgenomen onder welke voorwaarden wel en geen vrijwilligerswerk gedaan kan worden met behoud van uitkering. Daarnaast zijn er nu ook 2 officiële brieven waarmee de klant al dan niet toestemming krijgt vrijwilligerswerk met behoud van uitkering te doen.
 
Initiatieven
Harrie Klinker over deze aanpak: ‘Als cliëntenraad hebben we eerst lokaal aandacht gevraagd voor het dienstverleningsonderdeel Vrijwilligerswerk. Management en medewerkers van de Arbeidsmarktregio Drenthe en het werkplein te Emmen hebben dit vervolgens uitgezocht en zijn gelijk een verbetertraject gestart. Uniek is dat er door medewerkers vervolgens ook zelf initiatieven zijn ontplooid, zoals het schrijven van een goede koersnotitie, het organiseren van de vrijwilligersmarkt en inbreng deskundigheid landelijke projectgroep. En zeer recent nog de extra maatregel dat er 2 Adviseurs Werk op het werkplein in Emmen zijn aangesteld om eventuele onduidelijke of "lastige" situaties te beoordelen en daarmee eventuele interpretatieverschillen weg te kunnen nemen. Als portefeuillehouders "Vrijwilligerswerk" bewaken deze 2 adviseurs de eenduidigheid bij beslissingen over deze aanvragen. De voortvarende aanpak van het management, de bereidheid om op deze vernieuwende manier samen met de cliëntenraad te verbeteren en natuurlijk ook de aanvullende initiatieven waarderen wij als cliëntenraad zeer!’
 
Het eerdere interview met Frits Kramer