Afscheid van een bevlogen adviseur: ‘Ieder mens is uniek’
‘Super leerzaam, heel boeiend en tegelijkertijd ook zwaar.’ Zo kijkt Erol Ayan terug op zijn ruim vijf jaar adviseurschap Cliëntenparticipatie voor de raden Den Haag&Leiden en Utrecht&Flevoland. De Hagenaar heeft het altijd erg leuk gevonden om te doen. Per 1 april slaat hij nu een nieuwe weg in als manager Werkzoekenden Dienstverlening bij UWV in Utrecht. Erol wenst zijn opvolger Erik Filemon veel succes. En geeft een tip: ‘Sta open voor je omgeving, de meningen en ideeën die in de raad leven. Dat is de kern van dit werk.’
Erol werd in juni 2008 adviseur Cliëntenparticipatie. In die rol zorgde hij voor een zo goed mogelijke afstemming tussen de wensen en behoeften van cliëntenraden in zijn regio en de dienstverlening van UWV. ‘In feite was ik de intermediair tussen districtsmanagement, de cliëntenraden en andere gesprekspartners. ‘ Daarvóór werkte Erol vijf jaar voor Bezwaar en Beroep. ‘Ik kwam bij PricewaterhouseCoopers vandaan waar ik belastingadviseur was. Maar omdat ik het sociale aspect in mijn werk miste, ben ik daar vertrokken en heb ik bij verschillende gemeenten en zbo’s gesolliciteerd. Zo kwam ik uiteindelijk bij UWV terecht.’
Cijfers
‘Mijn eerste baan bij UWV had opnieuw met bezwaarschriften te maken en cijfers. Toen de vacature van adviseur Cliëntenparticipatie vrijkwam, bedacht ik mij geen moment. Puur op gevoel heb ik gesolliciteerd. En na een gesprek met Nico de Boer en Pim Prins werd ik voor een assessment uitgenodigd. Zo ben ik per 1 juni 2008 in deze baan begonnen. Ik heb er ontzettend veel geleerd. Ik geloof heel sterk in eigen verantwoordelijkheid. Dat wil zeggen dat ik als adviseur ook altijd van de cliëntenraadsleden verwachtte dat zij hun verantwoordelijkheid oppakten en niet “achteroverleunen” tot iemand anders dat zou doen. Je vertegenwoordigt cliënten en dat brengt nu eenmaal eigen verantwoordelijkheid mee. Tegelijkertijd geloof ik ook dat iedereen uniek is en anders. Iedereen heeft zijn eigen skills, mogelijkheden, sterke en zwakke punten. Ik heb geleerd om me daarvan bewust te zijn en dat ook in positieve zin te gebruiken. Dat is mijn tweede tip aan Erik.’
Betrokken raad
Volgens Erol is er nogal wat veranderd in de ruim vijf jaar dat hij adviseur is geweest. ‘Iedereen die binnen UWV een hogere managementfunctie heeft, weet nu dat er cliëntenraden zijn. Dat is een goede zaak. Cliëntenraden raken steeds meer betrokken bij wat er binnen UWV speelt en de kwaliteit van de adviezen en het werk is enorm verbeterd. De komende vijf jaar zal de rol van de districtsraden nog verder veranderen. Steeds meer zaken binnen UWV worden gedigitaliseerd. Dat betekent dat veel uitvoeringszaken, waarover de districtsraden gaan, gestandaardiseerd worden. Het werken met thema’s wordt steeds belangrijker. Ik kan me voorstellen dat de elf districtsraden zich straks niet allemaal meer apart over één onderwerp gaan buigen, maar dat gezamenlijk met een aantal deskundigen uit de raden doen. Zodat een deel van de mensen zich bezighoudt met bijvoorbeeld de Participatiewet en een ander deel met de nieuwe ziektewet. Dat lijkt mij een logische ontwikkeling, maar ook een betere verdeling van tijd en energie.’
Nieuwe job
Erol zal het zelf alleen nog van de zijlijn meemaken. ‘Ik wil in elk geval alle raden en bestuurders bedanken voor de prettige samenwerking. In mijn nieuwe functie als manager Werkzoekenden Dienstverlening ga ik leiding geven aan wat vroeger werkcoaches waren en nu adviseurs intensieve dienstverlening zijn. Deze adviseurs begeleiden mensen met een ‘grotere afstand tot werk’. De standplaats is het UWV-kantoor in Utrecht, maar binnenkort verhuis ik mee naar het nieuwe stadskantoor daar. In maart had ik al een tweedaagse training met het nieuwe team. Vermoeiend, maar hartstikke leuk. Tijdens die workshop in Zandvoort ben ik mijn mobiele telefoon verloren. Gelukkig zijn er ook eerlijke mensen, want ik ben zonet bij UWV gebeld dat hij terecht is. Het apparaat is al binnen. Is dat geen mooie afsluiter?’
Cijfers
‘Mijn eerste baan bij UWV had opnieuw met bezwaarschriften te maken en cijfers. Toen de vacature van adviseur Cliëntenparticipatie vrijkwam, bedacht ik mij geen moment. Puur op gevoel heb ik gesolliciteerd. En na een gesprek met Nico de Boer en Pim Prins werd ik voor een assessment uitgenodigd. Zo ben ik per 1 juni 2008 in deze baan begonnen. Ik heb er ontzettend veel geleerd. Ik geloof heel sterk in eigen verantwoordelijkheid. Dat wil zeggen dat ik als adviseur ook altijd van de cliëntenraadsleden verwachtte dat zij hun verantwoordelijkheid oppakten en niet “achteroverleunen” tot iemand anders dat zou doen. Je vertegenwoordigt cliënten en dat brengt nu eenmaal eigen verantwoordelijkheid mee. Tegelijkertijd geloof ik ook dat iedereen uniek is en anders. Iedereen heeft zijn eigen skills, mogelijkheden, sterke en zwakke punten. Ik heb geleerd om me daarvan bewust te zijn en dat ook in positieve zin te gebruiken. Dat is mijn tweede tip aan Erik.’
Betrokken raad
Volgens Erol is er nogal wat veranderd in de ruim vijf jaar dat hij adviseur is geweest. ‘Iedereen die binnen UWV een hogere managementfunctie heeft, weet nu dat er cliëntenraden zijn. Dat is een goede zaak. Cliëntenraden raken steeds meer betrokken bij wat er binnen UWV speelt en de kwaliteit van de adviezen en het werk is enorm verbeterd. De komende vijf jaar zal de rol van de districtsraden nog verder veranderen. Steeds meer zaken binnen UWV worden gedigitaliseerd. Dat betekent dat veel uitvoeringszaken, waarover de districtsraden gaan, gestandaardiseerd worden. Het werken met thema’s wordt steeds belangrijker. Ik kan me voorstellen dat de elf districtsraden zich straks niet allemaal meer apart over één onderwerp gaan buigen, maar dat gezamenlijk met een aantal deskundigen uit de raden doen. Zodat een deel van de mensen zich bezighoudt met bijvoorbeeld de Participatiewet en een ander deel met de nieuwe ziektewet. Dat lijkt mij een logische ontwikkeling, maar ook een betere verdeling van tijd en energie.’
Nieuwe job
Erol zal het zelf alleen nog van de zijlijn meemaken. ‘Ik wil in elk geval alle raden en bestuurders bedanken voor de prettige samenwerking. In mijn nieuwe functie als manager Werkzoekenden Dienstverlening ga ik leiding geven aan wat vroeger werkcoaches waren en nu adviseurs intensieve dienstverlening zijn. Deze adviseurs begeleiden mensen met een ‘grotere afstand tot werk’. De standplaats is het UWV-kantoor in Utrecht, maar binnenkort verhuis ik mee naar het nieuwe stadskantoor daar. In maart had ik al een tweedaagse training met het nieuwe team. Vermoeiend, maar hartstikke leuk. Tijdens die workshop in Zandvoort ben ik mijn mobiele telefoon verloren. Gelukkig zijn er ook eerlijke mensen, want ik ben zonet bij UWV gebeld dat hij terecht is. Het apparaat is al binnen. Is dat geen mooie afsluiter?’