Raadslid

Districtsraad Noord kaart problemen toepassing heffingskorting aan

14 april 2014

Geen thema

Districtsraad Noord kaart problemen toepassing heffingskorting aan
Mensen die naast hun werk of WW ook nog een WIA- of Wajong-uitkering krijgen, moeten zelf kiezen of ze hun loonheffingskorting laten toepassen op hun loon of uitkering. Klanten zijn hiervoor zelf verantwoordelijk en UWV voert uit wat zij aan UWV opgeven. UWV kan dit niet automatisch, omdat klanten ook meerdere inkomsten buiten UWV om kunnen hebben. Wel controleert UWV bij samenloop van uitkeringen of de loonheffingskorting goed wordt toegepast op de verschillende uitkeringen. Veel mensen beseffen niet dat zij hier zelf verantwoordelijk voor zijn, zo ondervond de commissie Uitkering van de Cliëntenraad Noord van UWV. Om meer te weten hoe dit in de praktijk gaat, brachten ze een werkbezoek aan de betrokken UWV-afdeling.
‘Wij zijn met Hilda Molenaar, Harrie Klinker, Frits Kramer, Wilfred Kats en adviseur Eko Steen op 19 maart op bezoek geweest bij de afdeling Uitkeren waar ook de “samenloop” van meerdere uitkeringen naast elkaar worden beoordeeld en betaald. Als 2 uitkeringen naast elkaar lopen, wordt dit “samenloop” genoemd. Bijvoorbeeld als iemand naast een WW-uitkering of loon ook nog een Wajong-uitkering, WIA-uitkering of WAO-uitkering krijgt’, legt Hilda Siertsema uit. ‘We werden die dag eerst welkom geheten door districtsmanager Jan Haas en hebben we elkaars verwachtingen van die dag besproken. Vervolgens zijn we naar het team gegaan dat het werk voor Samenloop uitvoert Hier werden we in 2 subgroepjes verdeeld. Zo hebben mijn naamgenote Hilda en ik met een medewerkster meegekeken en met haar onder meer gesproken over de toepassing van wet - en regelgeving en de menselijke maat. De anderen raadsleden zijn bij de medewerker geweest, die meer op de technische aspecten in ging. Tot slot volgde nog een evaluerend gesprek met de medewerkers en keken we samen met Jan Haas terug op deze dag.’
 
Toepassing Loonheffingskorting
Aanleiding van het bezoek waren klachten en signalen over een onjuiste toepassing van de heffingskorting. Hilda Siertsema: ‘Veel mensen weten niet dat UWV dit niet automatisch doet en dat er verschillende betaalsystemen zijn. Als de klant zelf de heffingskorting bij beide uitkeringen of loon en uitkering invult en toepast, krijgen mensen netto meer. Tegelijkertijd lopen ze het jaar erop wel tegen een naheffing van de belastingdienst aan. Met de invoering van het nieuwe belastingsysteem werd ervan uit gegaan dat de klant zelf in staat zou zijn de loonheffing op een juiste wijze door te geven. In de prakrijk blijkt dit toch tot foutieve opgaven te leiden. Helaas kan UWV deze foute opgaven bij samenloop van uitkeringen en inkomen uit arbeid er niet uitfilteren, omdat zij niet over alle gegeven beschikt.'
 
Gemotiveerde mensen
Hilda heeft een goed gevoel overgehouden aan het bezoek. ‘Er werken heel gemotiveerde mensen met veel verantwoordelijkheidsgevoel. Medewerkers die WAO-uitkeringen betalen, gebruiken voor nieuwe samenloop situaties met uitkering WW een checklist op basis waarvan klanten vervolgens de juiste informatie over toepassing heffingskorting krijgen.
 
Oplossingen
Uiteraard hebben we ook de mogelijke oplossingen besproken. Omdat klanten meerdere inkomsten buiten UWV om kunnen hebben en er meer betaalsystemen zijn, blijft het lastig om wijzigingen op een goede manier automatisch door te voeren. Een oplossing kan zijn dat er één systeem komt voor belasting en uitkering, maar dat is niet zo en ook UWV is aan regelgeving gebonden. Ook de medewerkers begrijpen dat het voor sommige cliënten moeilijk is om hier zelf op te letten en dat zij soms meer uitleg nodig hebben. De medewerkers en onze commissieleden hebben ideeën hierover met elkaar gedeeld en gekeken hoe dit probleem kan worden opgelost. Zo hebben wij voorgesteld om tot één heffingskortingsysteem te komen of om meer en duidelijker voorlichting hierover te geven. De leden van de commissie en de medewerkers gaan samen op zoek naar mogelijkheden. Wordt ongetwijfeld vervolgd.’