Werkgroepen leveren verslag in
Vorig jaar is een landelijke werkgroep Communicatie gestart om de onderlinge communicatie en de samenwerking tussen de districtsraden onderling, de Centrale Cliëntenraad en UWV te verbeteren. Hub. Hendriks zit namens de districtsraad Midden & Oost Brabant in deze werkgroep. Daaruit kwamen veel verbeterpunten. Vier van die punten zijn in groepjes uitgewerkt. Komende maand brengen de subgroepen daarvan verslag uit aan de landelijke commissie.
Hub. Hendriks neemt deel aan twee subgroepen Verheldering invloedneming en adviesroute en verbetering communicatie via de website. De andere twee subgroepen zijn Transparantie en Informatieverstrekking en Rolverduidelijking contactpersonen CC-DC. 'Ik heb de meeste affiniteit met de website en de adviesroute', vertelt Hub. over zijn keuze voor de twee eerste groepen. 'Communicatie is een van de moeilijkste punten waarover je het met elkaar kunt hebben. Want hoe je ook je best doet, je kunt nooit voldoende communiceren. Dat hebben we ook ervaren in de gesprekken over deze onderwerpen. Sommige raadsleden vonden het best moeilijk om over hun eigen schaduw heen te stappen en deze onderwerpen een keer vanuit een heel ander licht te bekijken.'
Adviesroute
'In onze eigen raad hebben we meegemaakt dat de adviesroute nogal moeizaam verliep, omdat er nu eenmaal een bepaalde rol voor de Centrale Cliëntenraad en de districtsraden is gekozen. Toch wil je graag als districtsraad duidelijkheid hebben over een situatie die je gesignaleerd hebt en aan de Centrale Cliëntenraad hebt doorgegeven. Ook is het fijn om binnen een bepaalde termijn een reactie van UWV te krijgen. We hebben daar nu in de subgroep over gesproken. Datzelfde gebeurde met het onderwerp "verbeteren van de communicatie via de website". Daarbij hebben we gekeken hoe er tot nu toe gecommuniceerd wordt en welke stappen gezet kunnen worden om de communicatie verder te verbeteren. Een andere opzet van de website op basis van de divisie structuur van UWV kan daar een goede basis voor zijn.’
Langzaam proces
Op 9 mei worden de rapportages van de subgroepen besproken en tot één document samengevoegd. Vervolgens gaat deze rapportage ter bespreking naar alle districtsraden en de Centrale Cliëntenraad . Na hun reactie vindt de verdere uitwerking plaats. Toch kan het Hub. niet snel genoeg gaan. 'Het is een langzaam proces', erkent hij. 'We hebben nu een kans om op een andere manier beter en sneller met elkaar te communiceren. Dat betekent ook dat het belangrijk is dat er op korte termijn stappen worden gezet en het uiteindelijke rapport niet zo lang op zich laat wachten. Want dat komt de communicatie zeker niet ten goede. Aan de andere kant kun je gras natuurlijk niet harder laten groeien door er hard aan te trekken. Toch pleit ik ervoor om de snelheid in het proces te houden. Het heeft na het uitkomen van het rapport Pim Prins veel te lang geduurd voordat we aan de slag zijn gegaan. We zijn nu sinds de start op 19 december voortvarend aan de slag gegaan met goede thema's en verbeterpunten. Laten we na 9 mei snel de volgende stappen zetten en - als alle raden zijn geïnformeerd en gereageerd hebben op de voorstellen - op korte termijn de uiteindelijke verbeteringen doorvoeren.'
Adviesroute
'In onze eigen raad hebben we meegemaakt dat de adviesroute nogal moeizaam verliep, omdat er nu eenmaal een bepaalde rol voor de Centrale Cliëntenraad en de districtsraden is gekozen. Toch wil je graag als districtsraad duidelijkheid hebben over een situatie die je gesignaleerd hebt en aan de Centrale Cliëntenraad hebt doorgegeven. Ook is het fijn om binnen een bepaalde termijn een reactie van UWV te krijgen. We hebben daar nu in de subgroep over gesproken. Datzelfde gebeurde met het onderwerp "verbeteren van de communicatie via de website". Daarbij hebben we gekeken hoe er tot nu toe gecommuniceerd wordt en welke stappen gezet kunnen worden om de communicatie verder te verbeteren. Een andere opzet van de website op basis van de divisie structuur van UWV kan daar een goede basis voor zijn.’
Langzaam proces
Op 9 mei worden de rapportages van de subgroepen besproken en tot één document samengevoegd. Vervolgens gaat deze rapportage ter bespreking naar alle districtsraden en de Centrale Cliëntenraad . Na hun reactie vindt de verdere uitwerking plaats. Toch kan het Hub. niet snel genoeg gaan. 'Het is een langzaam proces', erkent hij. 'We hebben nu een kans om op een andere manier beter en sneller met elkaar te communiceren. Dat betekent ook dat het belangrijk is dat er op korte termijn stappen worden gezet en het uiteindelijke rapport niet zo lang op zich laat wachten. Want dat komt de communicatie zeker niet ten goede. Aan de andere kant kun je gras natuurlijk niet harder laten groeien door er hard aan te trekken. Toch pleit ik ervoor om de snelheid in het proces te houden. Het heeft na het uitkomen van het rapport Pim Prins veel te lang geduurd voordat we aan de slag zijn gegaan. We zijn nu sinds de start op 19 december voortvarend aan de slag gegaan met goede thema's en verbeterpunten. Laten we na 9 mei snel de volgende stappen zetten en - als alle raden zijn geïnformeerd en gereageerd hebben op de voorstellen - op korte termijn de uiteindelijke verbeteringen doorvoeren.'