Raadslid

Congres met humoristisch jasje

28 mei 2014

Geen thema

Congres met humoristisch jasje
‘Ik zou maar beginnen met een sterke bak zwarte koffie, want de eerste praatjes zijn oersaai!’ Op ludieke wijze begroetten drie cabaretiers van de ‘Gemeentereiniging’ de bezoekers van het Congres Cliëntenraden UWV 2014. Gekleed in oranje hesjes en gewapend met een bezem of mop, weten zij de aanwezige cliëntenraadsleden gedurende deze 22ste mei te verrassen met rake grappen en slimme sketches.
Dat was al meteen bij de ingang van het NH Hotel in Amersfoort te merken. Hier vroeg een cliënt of de ‘schoonmaker’ hard aan het werk was.  Waarop die rap antwoordde met: ‘Ik ben nu even aan het pauzeren, maar het verschil is nauwelijks waarneembaar!’
 
Spreekstalmeester
Dat ook de cliënten van UWV over de nodige humor beschikken, maakte ‘spreekstalmeester’ en oud-voorzitter van de Chronisch Zieken en Gehandicaptenraad Jan Troost duidelijk bij de opening van het congres. ‘Vroeger zat ik in de Wajong, nu in een rolstoel én de WW, dus alle doelgroepen zijn door mij vertegenwoordigd!’  Na deze grap gaf hij het woord aan oud CC-voorzitter Rob Karstens, die het thema van de dag toelichtte.
 
Thema: Cirkel van invloed
Dat thema was: ‘De Cirkel van Invloed’. Een metafoor voor de werking van de cliëntenraden. Rob: ‘We proberen allemaal invloed uit te oefenen, door adviezen te geven over de dienstverlening en uitvoering van UWV. Maar aan die invloed zitten grenzen, net als aan een cirkel.’ Het gaat er nu om de cirkel te versterken, bijvoorbeeld door als cliëntenraden goed samen te werken en elkaar te vertrouwen. ‘We hebben allemaal hetzelfde doel’, aldus Rob: ‘Het gaat om de cliënt!’
 
Luisteren!
Na deze heldere introductie van het thema volgde een kort vraaggesprek met José Lazaroms, lid van de Raad van Bestuur, over haar tips voor het vergroten van je invloed. Eén suggestie sprong eruit: ‘Vraag dóór’, zei ze, ‘als je met een andere cliënt praat. Vaak trekken we  te vroeg conclusies, en denken we al te weten wat de ander vindt. Maar invloed uitoefenen gaat óók om goed luisteren. We moeten blijven investeren in het gesprek met elkaar.’ Een duidelijke opdracht voor tijdens de workshops.
 
Vijf workshops
De cliëntenraadsleden splitsten zich vervolgens op, om zich te verdiepen in twee van de vijf workshops. Ze kozen voor een inhoudelijke discussie over de vernieuwingen in de Participatiewet/Wajong of de Arbeidsmarktregio’s, een gesprek over de invloed van de cliëntenraden, of een vaardighedentraining Netwerken en effectief vergaderen. Net als vorig jaar werden de workshops door de cliëntenraden zelf gegeven om zo van elkaar te leren en met elkaar ervaringen uit te wisselen. Tussendoor genoten de deelnemers buiten van een heerlijke lunch op een zonnig terras.
 
Net werken
Na een dag vol zwarte koffie en thee was het na vijven tijd voor de borrel. Pardoes verschenen de mannen van de Gemeentereiniging weer ten tonele. Zij zorgden voor een muzikaal slot met een sketch over het gebruik van sociale media en een lied over ‘het jagen op invloed’. Intussen was er ruime gelegenheid om het ’s middags geleerde ‘netwerken’ zelf in praktijk te brengen. Of, om met een  van de aanwezige cliëntenraadsleden  te besluiten:  ‘Netwerken: het is net werken!’