Nog enthousiaster door congres
Ze is enthousiast, jong en wil graag haar steentje bijdragen aan het ontwikkelen van een menswaardig beleid voor UWV-cliënten. Dat is in een notendop Paula de Jong, sinds 1 februari lid van de Cliëntenraad Noord. Een kennismaking met deze 33-jarige.
Chronisch zieken
Paula is lid namens Ieder(in), een verzamelnetwerk van belangen-, patiënten- en ouderenorganisaties, die samen met haar leden een grote groep mensen vertegenwoordigt met zeer uiteenlopende ziekten van tijdelijke of blijvende aard.
Ieder(in) zocht een vertegenwoordiger voor de Cliëntenraad UWV. Ik heb mij toen eerst via de website georiënteerd op wat dat raadslid zijn precies inhoudt en heb mij vervolgens daarvoor aangemeld.
‘Dat raadswerk bevalt mij goed. Ik heb een aantal scholingsdagen gevolgd en ik ben ook naar het congres Cliëntenparticipatie geweest. Het was leuk om daar mensen te ontmoeten uit de Centrale Cliëntenraad en de overige cliëntenraden. Eigenlijk ben ik door dat congres nog enthousiaster voor dit werk geworden.’
SMZ-commissie
Inmiddels weet Paula ook wat voor commissiewerk ze wil gaan doen. ‘Eigenlijk zou ik overal wel willen inzitten, maar aangeraden wordt om stapsgewijs in te stromen en zo de dingen op je in te kunnen laten werken. Daarom kies ik eerst voor de commissie Sociaal Medische Zaken. Die spreekt mij nog het meeste aan, vooral ook omdat ik vroeger onder meer in de zorgsector heb gewerkt. Bovendien hebben we daar onlangs een hele goede presentatie van een Staf Arbeidsdeskundige over gehad. Dat is overigens sowieso goed geregeld bij de cliëntenraden. We worden goed geïnformeerd, krijgen cursussen en de kans om bijvoorbeeld een bezoek te brengen aan het Klantencontactcentrum van UWV. Zo kunnen we zelf zien en horen hoe cliënten te woord worden gestaan. Een goede zaak.’
Paula is lid namens Ieder(in), een verzamelnetwerk van belangen-, patiënten- en ouderenorganisaties, die samen met haar leden een grote groep mensen vertegenwoordigt met zeer uiteenlopende ziekten van tijdelijke of blijvende aard.
Ieder(in) zocht een vertegenwoordiger voor de Cliëntenraad UWV. Ik heb mij toen eerst via de website georiënteerd op wat dat raadslid zijn precies inhoudt en heb mij vervolgens daarvoor aangemeld.
‘Dat raadswerk bevalt mij goed. Ik heb een aantal scholingsdagen gevolgd en ik ben ook naar het congres Cliëntenparticipatie geweest. Het was leuk om daar mensen te ontmoeten uit de Centrale Cliëntenraad en de overige cliëntenraden. Eigenlijk ben ik door dat congres nog enthousiaster voor dit werk geworden.’
SMZ-commissie
Inmiddels weet Paula ook wat voor commissiewerk ze wil gaan doen. ‘Eigenlijk zou ik overal wel willen inzitten, maar aangeraden wordt om stapsgewijs in te stromen en zo de dingen op je in te kunnen laten werken. Daarom kies ik eerst voor de commissie Sociaal Medische Zaken. Die spreekt mij nog het meeste aan, vooral ook omdat ik vroeger onder meer in de zorgsector heb gewerkt. Bovendien hebben we daar onlangs een hele goede presentatie van een Staf Arbeidsdeskundige over gehad. Dat is overigens sowieso goed geregeld bij de cliëntenraden. We worden goed geïnformeerd, krijgen cursussen en de kans om bijvoorbeeld een bezoek te brengen aan het Klantencontactcentrum van UWV. Zo kunnen we zelf zien en horen hoe cliënten te woord worden gestaan. Een goede zaak.’