Raadslid

Actief op social media

4 juli 2014

Geen thema

Actief op social media
Sinds 1 mei 2014 is de 62-jarige Fons van Heesch lid van de Cliëntenraad Midden- en Oost-Brabant. Hij raakte geïnteresseerd in het cliëntenraadswerk toen hij in oktober vorig jaar bij het UWV hierover een folder meekreeg. ‘Ik las daarin dat de cliëntenraad een soort kwaliteitsbewaker is en dat sprak mij wel aan. Daarvoor wil ik graag mijn ervaring op politiek en bestuurlijk gebied inzetten.’
Fons is al meer dan 25 jaar politiek actief voor de gemeente Boxtel. ‘Ik ben lid van D66 en ben lid van de commissies die de raadsfractie ondersteunen. Daarbij komt altijd heel veel leeswerk kijken. Ook voor de cliëntenraad moet je veel lezen en je in allerlei onderwerpen verdiepen. Helemaal mijn pakkie an dus. Hoe beter je je inleest in onderwerpen, hoe beter je ook kunt reageren op zaken die voor de cliënt niet goed geregeld zijn. Een goed onderbouwd advies van de Cliëntenraad vindt eerder gehoor en dat komt de cliënt, waarvoor we het allemaal doen, alleen maar ten goede.’
 
‘We moeten wat mij betreft als cliëntenraad ook meer ons gezicht laten zien aan de cliënt zelf, met hem of haar in gesprek gaan. Ik vind het geen probleem om met een vaste regelmaat een dagdeel bij een Werkplein van UWV te zitten om namens de cliëntenraad met cliënten te praten en zo hun aanbevelingen en klachten te kunnen noteren.’
 
Facebook
De actieve vijftig- en zestigplusser is ook vaak op Social Media te vinden. Ook dat is volgens Fons een goed middel om signalen van cliënten op te vangen of met cliënten in gesprek te gaan. Zowel voor UWV als voor de cliëntenraad zelf. ‘Ik verstuur zelf tweets en ik heb een Facebook-account. Ik heb laatst een bericht van de gemeente Boxtel, dat de gemeente van UWV had ontvangen, op mijn Facebook-pagina gezet en verder gedeeld. Dit betrof een radiospotje op radio 1, 2 en 3 waarin UWV mensen met een WW-uitkering oproept om netjes aan UWV te melden dat ze met vakantie gaan. Dat bericht is nu al door vele volgers gelezen en verder verspreid. Op die manier bereik je heel eenvoudig heel veel mensen. Facebook is ideaal om te communiceren met mensen die thuis zitten en op internet actief zijn, en daaronder valt ook een groot deel van de doelgroep die UWV graag wil bereiken. Wat dat betreft, zouden we ons ook als cliëntenraad veel actiever op social media moeten gaan bewegen.’