Raadslid

Vakjury beoordeelt verbeterideeën UWV

10 september 2014

Geen thema

Vakjury beoordeelt verbeterideeën UWV
‘Dat kan anders’, denk je misschien wel eens, over de dienstverlening van UWV. ‘Ook medewerkers van UWV hebben regelmatig ideeën om de klanttevredenheid te vergroten’, vertelt Hilda Molenaars, cliëntenraadslid uit de districtsraad Noord. Daarom schreef de afdeling Uitkeren van UWV een wedstrijd uit. Medewerkers mochten hun idee ‘pitchen’: ze omschreven een probleem en legden hun oplossing voor. Hilda werd als coördinator van de Commissie Uitkeren gevraagd om zitting te nemen in de vakjury. ‘Ik lette op de klantgerichtheid.’

Drie ideeën
In totaal passeerden dertien presentaties de revue. Een aantal verbeterideeën zijn Hilda bijgebleven; ze licht er drie uit. Eén team kwam met het idee om UWV-medewerkers beter te trainen op de slechtnieuwsgesprekken, die ze weleens hebben aan de telefoon. Een ander idee had te maken met de ICT-omgeving van UWV: is het wellicht mogelijk om werk.nl en uwv.nl te combineren tot één systeem? Een derde suggestie was om filmpjes op te nemen, die cliënten helpen met het invullen van moeilijke formulieren.

En daarna
Na elke presentatie trok de jury zich terug om het idee te bespreken. Vervolgens werden de punten van ieder jurylid bij elkaar opgeteld. Zo ontstond een top-3 van verbeterideeën, die op het intranet van UWV worden gezet. De medewerkers kunnen dan stemmen op hun favoriete plan. Hilda: ‘Ik hoop en verwacht dat er met de beste ideeën echt iets gedaan wordt. Daarbij hebben de cliëntenraden een controlerende functie. Als ik over een halfjaar niks heb gehoord, ga ik zeker eens navragen hoe het is afgelopen!’

Goede samenwerking
Hilda is blij dat UWV ook de cliëntenraden betrekt bij dit soort activiteiten. Beide partijen steken er wat van op. ‘Als je als raadslid met de medewerkers praat, snap je beter hoe de organisatie in elkaar zit, hoe de systemen werken, en waar het misschien wel anders kan.’ Terugkijkend op  haar middag als jurylid prijst ze de goede samenwerking met UWV Noord. ‘Ik merkte dat ze echt naar mij luisterden en dat de cliëntenraden voor vol worden aangezien.’ Trots besluit ze: ‘Het is een kroon op mijn werk.’