Duidelijkheid over vrijwilligerswerk - Frits Kramer en Gerrit van der Veen
Vrijwilligerswerk
‘Het is een vrij lange weg geweest’, vertelt Frits. Het begon allemaal twee jaar geleden tijdens een raadsvergadering, toen hij het verhaal hoorde van iemand die vrijwilligerswerk wilde doen, maar daardoor gekort zou worden op zijn uitkering. Dat zette Frits aan het denken. Hij besloot het uit te zoeken en kwam bij Gerrit van der Veen terecht. Die vertelt: ‘Elke twee, drie maanden zitten we om de tafel met de cliëntenraden en bespreken we van alles. Klachten, vragen, suggesties, noem maar op. Tijdens een van die gesprekken kwam het vrijwilligerswerk aan bod.’ Om uit te zoeken waar het ‘schuurde’, besloten ze een onderzoekscommissie op te zetten.
Onderzoekscommissie
In die commissie nam Frits zelf zitting, samen met zijn collega-raadslid Harrie Klinker en twee werkcoaches van UWV. ‘We kregen veel ruimte van Gerrit om hiermee aan de slag te gaan.’ Ze hielden de werkinstructies van UWV tegen het licht, evenals de teksten op uwv.nl en werk.nl. Daarin bleken tegenstellingen te staan. Gerrit legt uit: ‘Soms was de regel wel duidelijk, maar ontstonden er in de praktijk toch verschillende varianten. De ene e-coach beoordeelde de situatie anders dan een collega.’ Frits concludeert: ‘Er moest kortom een eenduidige boodschap komen.’
Opheldering
Het probleem was gesignaleerd; nu was het de beurt aan UWV. Gerrit van der Veen besprak de uitkomsten van het rapport met het management van de drie noordelijke provincies en liet de werkinstructies actualiseren. Gerrit: ’Alle ins en outs van de procedure zijn door een kwaliteitsadviseur opgehelderd. Bovendien werden twee medewerkers aangesteld om “lastige” of onduidelijke situaties te beoordelen.’ Ook op landelijk niveau werd actie ondernomen: alle webteksten en brieven werden opnieuw doorgelicht.
Samenwerking
‘De meeste onduidelijkheid is opgelost’, zegt Frits. Wanneer hij terugdenkt aan het onderzoek, prijst hij de samenwerking met de twee werkcoaches. ‘Met hen hebben we heel prettig kunnen werken. Ze stonden open voor aanbevelingen en keken kritisch naar hun eigen processen. Eigenlijk hebben we nooit ergens onenigheid over gehad.’ Regiomanager Gerrit is op zijn beurt erg tevreden over de inzet van de cliëntenraad. ‘De raadsleden zijn prima gesprekspartners. Ze behartigen de situatie van de klant, maar zijn ook realistisch.’ In de afgelopen twee jaar is het onderlinge vertrouwen gegroeid, vindt Gerrit. ‘We weten elkaar te vinden!’