Raadslid

Informatiebijeenkomst Participatiewet: ‘Het nam veel onduidelijkheden weg’

22 oktober 2014

Geen thema

Informatiebijeenkomst Participatiewet: ‘Het nam veel onduidelijkheden weg’
‘Op woensdagmiddag was de opkomst erg groot, vertelt Hans Witter, terugblikkend op de informatiebijeenkomst over de Participatiewet (7 en 8 oktober). ‘Er waren wel dertig mensen!’ Samen met vier andere cliëntenraadsleden uit Rijnmond was Hans aanwezig om te horen wat er speelt, te zien wat UWV organiseert, en uit te spreken wat de Cliëntenraden doen. Terwijl het Werkbedrijf aan de Schiekade een extra zaaltje zocht, benutte Hans de tijd om vast kennis te maken met de aanwezige Wajongers. ‘Ik ben raadslid voor het persoonlijke contact!’
De informatiebijeenkomst was bedoeld om cliënten met een Wajong-uitkering goed op de hoogte te brengen van de veranderingen in de komende jaren. De Participatiewet gaat immers al in op 1 januari 2015. ‘Een paar medewerkers van UWV legden dit met een presentatie heel geduldig uit’, zegt Hans. ‘Ik vond het een helder verhaal. Het nam veel onduidelijkheden weg. Ook was het handig dat iedereen de presentatie op papier meekreeg. Verder werden er vooral heel veel vragen gesteld’.
 
Goed geluisterd
Vragen zoals: ‘Hoe werkt het nou eigenlijk met de beoordeling?’, ‘Hoe zit het met het percentage arbeidsongeschiktheid?’, en: ‘Welke brieven ga ik van UWV ontvangen?’ Hans: ‘Er zaten best wat complexe vragen bij, die de medewerkers van UWV eerst moesten uitzoeken. Of hele persoonlijke vragen, waarvoor je beter een individuele afspraak kunt maken. Al met al viel mij de weerstand erg mee: er werd erg goed naar elkaar geluisterd.’
 
Elkaar kennen
Hans nam ook zelf het woord tijdens de vragenronde: ‘Ik heb kort verteld wie ik ben en wat de Cliëntenraad allemaal doet. Veel cliënten weten dat niet. En dat ik na afloop bij een stand klaarstond om te luisteren, of eventuele vragen te beantwoorden.’ Dit deed Hans samen met collega-raadslid Zora Jordacevic. Hans: ‘Ik heb een paar cliënten uitgelegd waar ze naartoe kunnen met bepaalde problemen. Ik heb op een paar interessante bronnen voor Wajong-vacatures gewezen. En natuurlijk verteld wat de Cliëntenraden allemaal doen. Het is goed dat wij de cliënten kennen, maar andersom is het net zo belangrijk!’