Raadslid

Henk van der Veen: ‘Baanverlies heeft ook een psychische impact’

5 december 2014

Geen thema

Henk van der Veen: ‘Baanverlies heeft ook een psychische impact’
‘Als je je baan verliest, heeft dat niet alleen financiële gevolgen’, zegt Henk van der Veen, cliëntenraadslid voor de districtsraad Noord. ‘Ook psychisch kan het een zware impact hebben.’ Dat concludeert hij na de signalen die de raad ontving. De commissie werkbedrijf van de Noordelijke raad kaartte het probleem ‘psychische nood na baanverlies’ aan bij UWV. De Cliëntenraad Noord vindt dat UWV zou een grotere bijdrage kan en moet leveren aan de revitalisering van deze klanten, zodat zij weer in hun kracht komen te staan en vervolgens weer een baan kunnen zoeken.
Sommige cliënten sturen zeer persoonlijke en geëmotioneerde berichten naar de cliëntenraden. Ze zijn teleurgesteld of boos over het ontslag of over de ontslagprocedure of kampen met baan- en inkomstenverlies. Henk: ‘UWV biedt bij baanverlies en psychische nood wel enige ondersteuning, tools en handvatten. Maar voor sommige problemen is dat niet genoeg.’ Henk en andere raadsleden vragen via verschillende kanalen aandacht voor mensen die na baanverlies in psychische nood verkeren.

Revitaliseringsbijeenkomsten
‘Eigenlijk zou het UWV “revitaliseringsbijeenkomsten” moeten organiseren voor cliënten met deze klachten’, vindt Henk. ‘Zodat iedereen die in psychische nood verkeert na baanverlies, op tijd kan worden geholpen.’ Hij ondernam actie en diende een ongevraagd advies in. Dit advies - om hulp op te zetten voor ‘psychische nood na baanverlies’ - heeft het echter niet gehaald. UWV heeft er geen budget voor gekregen en ziet het als een taak van de reguliere zorg.

Doorverwijzen naar hulp
Henk laat het onderwerp echter niet los. ‘Sommige mensen weten even niet hoe het verder moet. Zelfs het woord zelfdoding is een keer gevallen. Maar op UWV.nl en op Werk.nl vind je op deze zoekterm géén resultaten.’ Daar zou hij graag verandering in zien: ‘UWV zou mensen met problemen moeten doorverwijzen naar de huisarts of naar instellingen die de hulp wel kunnen verlenen.’ Hij diende een ‘verbeterwens’ in – zo heet het formeel – om mensen die de website van UWV bezoeken beter te begeleiden naar de reguliere zorg. Deze wens ligt momenteel bij de afdeling Klantcommunicatie van UWV. Henk: ‘Een eerste stap in de goede richting.’