Dré van Kemenade: ‘Cliëntenraad is een nieuwe wereld’
‘Ik heb altijd gewerkt in het particuliere bedrijfsleven’, vertelt Dré van Kemenade (62). ‘Maar na bijna veertig jaar werk kwam de crisis. Mijn werkgever ging failliet en ik stond op straat.’ Een grote verandering in zijn leven. ‘Het UWV en de Cliëntenraden waren voor mij helemaal nieuw’, zegt Dré, die sinds augustus 2014 in de Cliëntenraad Midden- & Oost-Brabant zit. Zijn toetreding tot de raad omschrijft hij als een stap in een ‘nieuwe wereld’.
Kantoormeubelen
Dré denkt terug aan zijn eerste weken in de raad: ‘Het was even wennen. Aan de sfeer, de mensen, de taal.’ Dat ging anders dan in de kantoormeubelensector. Hoe pakte hij dat aan? ‘Ik heb het afgelopen jaar vooral goed gekeken en goed geluisterd. Informatie inwinnen, afkortingen opzoeken, en verder vooral: vragen, vragen, vragen.’ Inmiddels doet Dré actief mee in discussies en gaat de samenwerking gesmeerd.
Geen ombudsman
Twee thema’s waar Dré aan werkt zijn de Arbeidsmarktregio’s en Sociaal-medische Zaken (SMZ). Dré: ‘Dat gaat bijvoorbeeld om de dienstverlening van UWV op de Werkpleinen en om herkeuringen in de Wajong. De vraag waar het uiteindelijk allemaal om gaat: hoe voert UWV de wet uit?’ Anders dan hij van tevoren dacht, is de cliëntenraad geen ombudsman. Dré: ‘Natuurlijk verzamelen we ook individuele signalen, maar pas als het onderwerp breder voorkomt, komen we met een (on)gevraagd advies.’
Zwart-wit
Die nieuwe wereld verschilt van kleur. ‘In het bedrijfsleven heb je twee opties: zwart en wit. Iets is waar of niet waar. Het zit zo en niet anders. Maar bij het UWV gaat dat heel anders. In de cliëntenraden is veel meer ruimte voor nuance en overpeinzingen. En iedereen kijkt op een andere manier tegen de zaken aan. Bij ons in de raad hebben de mensen zoveel verschillende achtergronden!’ Dré , lachend: ‘Nu ik 62 ben, komt er dus wat grijs bij’.
Dré denkt terug aan zijn eerste weken in de raad: ‘Het was even wennen. Aan de sfeer, de mensen, de taal.’ Dat ging anders dan in de kantoormeubelensector. Hoe pakte hij dat aan? ‘Ik heb het afgelopen jaar vooral goed gekeken en goed geluisterd. Informatie inwinnen, afkortingen opzoeken, en verder vooral: vragen, vragen, vragen.’ Inmiddels doet Dré actief mee in discussies en gaat de samenwerking gesmeerd.
Geen ombudsman
Twee thema’s waar Dré aan werkt zijn de Arbeidsmarktregio’s en Sociaal-medische Zaken (SMZ). Dré: ‘Dat gaat bijvoorbeeld om de dienstverlening van UWV op de Werkpleinen en om herkeuringen in de Wajong. De vraag waar het uiteindelijk allemaal om gaat: hoe voert UWV de wet uit?’ Anders dan hij van tevoren dacht, is de cliëntenraad geen ombudsman. Dré: ‘Natuurlijk verzamelen we ook individuele signalen, maar pas als het onderwerp breder voorkomt, komen we met een (on)gevraagd advies.’
Zwart-wit
Die nieuwe wereld verschilt van kleur. ‘In het bedrijfsleven heb je twee opties: zwart en wit. Iets is waar of niet waar. Het zit zo en niet anders. Maar bij het UWV gaat dat heel anders. In de cliëntenraden is veel meer ruimte voor nuance en overpeinzingen. En iedereen kijkt op een andere manier tegen de zaken aan. Bij ons in de raad hebben de mensen zoveel verschillende achtergronden!’ Dré , lachend: ‘Nu ik 62 ben, komt er dus wat grijs bij’.