Raadslid

Enerverende bijeenkomsten

1 mei 2015

Geen thema

Enerverende bijeenkomsten

Deze week had ik het genoegen om twee enerverende bijeenkomsten te mogen meemaken. Allereerst was er op dinsdag de bijeenkomst van de Congrescommissie. Deze werd gehouden in het Muntgebouw te Utrecht. Dit is de locatie waar het congres van 21 mei plaatsvindt. Een mooie locatie, die heel inspirerend is voor een dergelijke bijeenkomst.

In zo'n oude historische omgeving het met elkaar hebben over de toekomst, in dit geval Cliëntenparticipatie 2.0, geeft mij in elk geval een goed gevoel. Tijdens de bijeenkomst gaven de workshophouders de Congrescommissie een toelichting op de grote lijnen van de workshops. Ik werd hiervan zeer enthousiast en vooral ook de creativiteit die bij de workshops aan de dag wordt gelegd overtrof ruimschoots mijn verwachtingen. Ieder pakt zo zijn eigen rol en doet dit met verve. Maar ik zag datzelfde enthousiasme ook bij de andere leden van de Congrescommissie, dus dat zit wel goed. Het is mooi om te zien hoe het congres nu toch volledig door en voor de cliëntenraden wordt georganiseerd. Nu nog even de puntjes op de i zetten richting 21 mei en dan ben ik zeer benieuwd hoe u het congres ervaart. Ik zou het vervelend vinden als u verstek laat gaan op het congres dat speciaal voor u en vooral door uw collega-raadsleden is georganiseerd. Laat hen niet in de kou staan. We hebben hier ook al een nieuwsbericht aan gewijd, maar ik kan het niet laten dit toch weer even onder uw aandacht te brengen.
 
Vervolgens hadden we het tweede voorzittersoverleg van dit jaar. Hierover is onder meer in de werkgroep Communicatie afgesproken dit opnieuw in te voeren.. Het eerste voorzittersoverleg vond plaats op 29 januari 2015. Dit was een zeer goed inhoudelijk overleg, dus de lat lag voor het tweede voorzittersoverleg hoog. De verwachtingen zijn echter opnieuw waargemaakt. Het was een zeer interessant overleg met een goede agenda en zeer inhoudelijke discussies. Ook nu weer die drive van de voorzitters om met elkaar cliëntenparticipatie op een professionele manier op de kaart te zetten. De voorzitters koppelen dit ongetwijfeld naar hun raden terug. Dat hebben ze toegezegd en daarin heb ik het volste vertrouwen. Ik ga er verder dus niet inhoudelijk op in, maar ik wil er wel even een punt uithalen. We hebben met de voorzitters een eerste brainstormsessie gehouden over het nieuwe scholingsprogramma 2016-2020. Op een zeer constructieve manier werd er met elkaar gewerkt om de wensen voor de nieuwe scholing helder te krijgen. Doel is om een scholingsprogramma te ontwikkelen dat voorziet in de wensen die er binnen de raden leven. Natuurlijk komen we hier bij u op terug, maar als ik zie met welk enthousiasme de voorzitters dit oppakken dan moet dat zeker lukken. Het geeft mij heel veel vertrouwen naar de toekomst toe.
 
Nico de Boer
Manager Cliëntenparticipatie