Raadslid

Petra Verhoeven:‘UWV was benieuwd naar de tips en tops van digitalisering’

20 mei 2015

Geen thema

Petra Verhoeven:‘UWV was benieuwd naar de tips en tops van digitalisering’
Nadat ze door een faillissement werkloos werd, wilde Petra Verhoeven graag nuttig bezig blijven, dus meldde ze zich aan voor de UWV Cliëntenraad West Brabant, waar zij sinds 1 januari secretaris is. Onlangs werkte ze mee aan een onderzoek naar de digitalisering van UWV. Samen met zeven andere raadsleden werd ze geïnterviewd door twee onderzoekers, in opdracht van het ministerie van SZW. Petra was hiervoor uitgenodigd door UWV, die benieuwd was naar de ‘tips’ en ‘tops’.
‘Ik vond de bijeenkomst erg leuk opgezet’, vertelt Petra. ‘De acht deelnemers werden in tweetallen verdeeld en we konden op flip-overs aangeven wat we goede en slechte punten vonden van de digitalisering bij UWV. Een heel positieve ervaring.’ De onderwerpen waren onder meer de digitale inschrijving op werk.nl en het contact met UWV via de werkmap.
 
Werkervaring
Uit de groep raadsleden kwamen verschillende reacties. ‘Een van de verbeterpunten die genoemd werd, was dat de vacatures die iemand aangeboden krijgt negen van de tien keer niet goed aansluiten op zijn of haar cv’, legt Petra uit. ‘Dat heeft te maken met het feit dat het lastig is om goed aan te geven wat je werkervaring is. Daarom hebben wij als raadsleden besproken dat het mooi zou zijn als die functie wordt uitgebreid. En gelukkig werd daar door de onderzoekers ook erg positief op gereageerd.’
 
De volgende stap
Een ander punt dat ter tafel kwam was het eerste contact met het UWV, dat vaak pas drie maanden nadat iemand werkloos wordt plaatsvindt. ‘We hebben aangegeven dat we dat graag wat eerder zouden willen. Ontslag krijgen is verre van leuk. Het is prettig om dan meteen te weten wat de volgende stap is.’ Al deze punten worden door de onderzoekers verwerkt in een rapport, dat in het najaar zal verschijnen.
 
Overgangsregeling
Niet alleen bij deze bijeenkomst hoopt Petra het UWV en de klanten nog dichter bij elkaar te brengen. Ook in haar rol als secretaris in de Cliëntenraad West Brabant werkt ze daar hard aan. ‘Onlangs hebben we met onze adviseur en de Cliëntenraad een bijeenkomst georganiseerd over de nieuwe Werkloosheidwet . Mensen die een korte periode werk hebben en daarna terugvallen in de WW, komen in een overgangsregeling tussen de oude en de nieuwe wet. Deze mensen worden geïnformeerd per brief, terwijl wij denken dat dit voor deze specifieke gevallen niet altijd de beste manier is. Dat hebben we daarom bij het UWV aan de kaak gesteld.’