Raadslid

Congres Cliëntenparticipatie 2015: ‘The day after’

23 mei 2015

Geen thema

Congres Cliëntenparticipatie 2015: ‘The day after’
Vandaag zit ik op mijn vrije dag nog na te genieten van het congres Cliëntenparticipatie 2015. Na een lange tijd van voorbereidingen was daar dan eindelijk de dag waarop het moest gebeuren. 21 mei, de dag die de geschiedenisboeken zal ingaan (of niet) als de dag van het congres 2015 van de cliëntenraden UWV met het thema ‘Cliëntenparticipatie 2.0’.
De dag is, zoals ik er tegenaan kijk en ook al eerder in mijn blog heb aangegeven, met veel enthousiasme en energie voorbereid. De bijeenkomsten die we hebben gehad met de congrescommissie waren altijd goed, met altijd aandacht voor de inhoud. Naarmate de dag van het congres vorderde werd iedereen, die zich met de voorbereiding bezig hield, steeds enthousiaster. Natuurlijk moesten er tijdens de voorbereidingen zaken gewijzigd worden, maar dat hoort er nu eenmaal bij en daar werd ook zonder morren goed op geanticipeerd. Ik vind dat de verdeling van de taken dit keer met een automatisme werden ingevuld.

De cliëntenraadsleden zorgden, hier en daar met ondersteuning van de adviseurs, voor de inhoud. Het is tenslotte jullie congres; ons team zorgde voor de facilitering. En zo hoort het ook. Om het zo ingeregeld te krijgen heeft het wat tijd nodig gehad. Nu weet iedereen wat er van een ieder verwacht wordt. ‘Loslaten is het nieuwe vasthouden’, als ik dan toch even een link mag leggen naar het thema van de dag. 

Dan de dag zelf. Een schitterende locatie (ook daar heb ik al eerder over gememoreerd, dus doe ik dat nu verder niet), fantastisch weer (het lijkt dat we daar een abonnement op hebben) en helaas ook weer vertragingen met de trein (ook dat lijkt standaard te zijn). Dat laatste had gelukkig geen invloed op de dag. Onder leiding van Anouschka Laheij kregen we een goed plenair gedeelte voorgeschoteld. De opening van Hans van Grieken, het interview met José Lazeroms, gevolgd door een goed verhaal van Gerrit van der Meer.

Daarna het eerste gedeelte van de workshops en het Lagerhuisdebat. Hele interactieve workshops die leidden tot het nodige fanatisme bij de deelnemers. Sterke stellingen in het Lagerhuis en soms verhitte discussies. Kortom, een heel erg sterk inhoudelijk programma. Een schitterende afsluiting en voor je het weet sta je onder het genot van een hapje en een drankje te netwerken. Dat was ook goed en hoort bij zo’n dag.

Ik ben supertrots op jullie als cliëntenraadsleden; op de wijze waarop jullie dit congres inhoud hebben gegeven. Ik heb heel wat mensen gesproken en alleen maar positieve berichten gehoord. Sterker nog, ik heb eerlijk gezegd geen enkele negatieve reactie gehoord. Ook navraag bij mijn collega’s bevestigde dit beeld. Terugkijkend naar de nodige discussies die tijdens het congres plaatsvonden en het thema van de dag ‘Cliëntenparticipatie 2.0’ zou ik zeggen dat dit congres valt onder de noemer ‘Congres 7.1’. Hoezo, het roer moet radicaal om?

Ik moet toch even denken aan mijn motto, dat veel van u inmiddels wel kent: ‘Cliëntenparticipatie moet vooral leuk zijn’. Ik zal u eerlijk zeggen: het congres van de cliëntenraden 2015 was superleuk: een feest. En dat is uw verdienste geweest.

Namens het team van cliëntenparticipatie en de andere deelnemers van UWV: bedankt!

Nico de Boer
Manager cliëntenparticipatie