Raadslid

’Met enkel een LinkedIn-account krijg je nog geen nieuwe baan‘

16 december 2015

Geen thema

’Met enkel een LinkedIn-account krijg je nog geen nieuwe baan‘
50plussers die thuis komen te zitten, komen moeilijk aan een baan. Zeker hier in het noorden is het moeilijk werk vinden’, weet Linda Wolf (Cliëntenraad Noord) uit ervaring. ’De inspiratiebeurzen die UWV organiseert, worden over het algemeen goed gewaardeerd. Maar wij raden ook aan het verwachtingspatroon wat te temperen: UWV creëert zelf geen banen. En met alleen een LinkedIn-account heb je als 50-plusser niet meteen nieuw werk. Banen die er niet zijn krijg je er niet door.’
Linda Wolf was 5 november samen met Peter de Reuver (Overijssel en Gelderland-Noord) en enkele andere cliëntenraadsleden bij de Inspiratiedag in Groningen. Daar namen ze een enquête af onder de aanwezige bezoekers. ‘Ik heb de afgelopen jaren al verschillende van dit soort bijeenkomsten meegemaakt’, vertelt Peter (68) hierover. ‘Maar het is frappant dat je hier tegenwoordig ook mensen ziet die vroeger nooit in de WW zaten of die al meer dan 30 jaar relevante werkervaring hebben. Dus naast mensen met een lage, ook veel  met een goede opleiding. Het is treurig dat er voor hen geen banen zijn. Aan de ene kant denk je wel eens: moet je die mensen blijven achtervolgen met allerlei maatregelen om hen toch aan het solliciteren te zetten? Of moet je het verwachtingspatroon ten aanzien van nieuw werk dempen? Dat is een moeilijke vraag en stelt UWV ook voor een dilemma. Want niets doen, is ook niet goed. Er zijn hier in het noorden weinig of alleen maar technische banen en natuurlijk kan niet iedereen zich omscholen naar een technisch beroep. Tegelijkertijd is zo’n inspiratiedag ook belangrijk voor het netwerken. Daarom is het goed dat UWV die blijft organiseren.’ 
 
Goed gastheerschap
‘De meeste bezoekers vonden dat UWV het goed had georganiseerd en zich ook een goed gastheer of gastvrouw betoonde’, vertelt Linda. De gemiddelde klantwaardering van werknemers was een 7,8. De ontmoeting met werkgevers was enigszins onhandig georganiseerd, omdat die tegelijkertijd met de workshops plaatsvond. Verder merkten deelnemers op dat er veel gelijksoortige werkgevers waren, vooral voor technische beroepen en callcenters. Hierdoor konden anders opgeleiden niet snel iets van hun gading vinden. Niet iedereen kan zich omscholen of is geschikt om in een callcenter te werken’, aldus Linda, die zelf destijds vanwege een reorganisatie thuis kwam te zitten. ‘Om toch iets te doen te hebben, maar ook uit onvrede met de rol van UWV, ben ik per 1 januari 2015 lid geworden van de Cliëntenraad. Ik moet zeggen dat hierdoor mijn beeldvorming van UWV positief is bijgesteld. Al blijf ik mij op sommige momenten wel verwonderen over de tegenstrijdigheden tussen het aan de ene kant mensen aan werk helpen en het aan de andere kant controleren, prikkelen en handhaven.’ 
 
Gesprek met achterban
Linda mag dan net begonnen zijn, Peter eindigt februari volgend jaar zijn lidmaatschap van de Cliëntenraad. Hij is dan 7 jaar lid geweest van de raad Overijssel & Gelderland-Noord en 2 jaar voorzitter van de werkgroep Werkbedrijf NOG. Een samenwerkingsverband van 3 raden. ‘ Maar ik heb straks nog genoeg te doen hoor: ik ben lid van twee schaakverenigingen, voorzitter van de volkstuinencommissie in Zwolle en liefhebber van de archeologie. Daarbij publiceer ik, onderzoek ik en graaf ik graag in de grond. Heel veelzijdige hobby dus.’
Heeft hij nog een tip voor zijn opvolger? ‘In elk geval het contact met de cliënten, onze achterban, zoveel mogelijk handhaven. Bij inspiratiedagen zoals in Groningen en andere bijeenkomsten waar onze achterban naartoe komt. We zijn als cliëntenraad nog steeds niet erg bekend. Daarom is dat gesprek zo belangrijk. Onze cliënten zijn in de eerste plaats op zoek naar werk en zullen dus niet snel naar een cliëntenraad zoeken. Maar als je ze persoonlijk aanspreekt en op de cliëntenraad attendeert, willen ze er vaak meer van weten of zich zelfs aanmelden.’