Raadslid

Nieuwe opzet speeddates na onderzoek cliëntenraad Noord

9 december 2016
  • Cliëntenparticipatie
Nieuwe opzet speeddates na onderzoek cliëntenraad Noord

De Districtscliëntenraad Noord stond met afvaardiging en stand op het speeddate-evenement in Leeuwarden en deed onderzoek naar de klantbeleving. Vooraf managen van verwachtingen blijkt belangrijk.

Om vraag en aanbod bij elkaar te brengen, organiseert het werkbedrijf in Friesland periodiek speeddates in het schoolgebouw van de Friesland College. Studenten helpen mee om de speeddates te organiseren. Een goed georganiseerd evenement waar zo’n 30 tot 40 uitzendbureaus en 800 á 900 werkzoekenden elkaar treffen.

In samenwerking met management en organisator van de speeddate zijn enkele onderzoeksvragen opgesteld en vervolgens via een vragenlijst aan de bezoekers voorgelegd. De raad kreeg 192 ingevulde vragenlijsten terug.

Teleurgesteld

‘Zo’n 63 procent gaf aan dat het vinden van een baan de beweegreden was voor een bezoek aan de speeddate. Het aanbod van uitzendbureaus met vooral banen uit twee branches, sloot onvoldoende aan’, zegt Harrie Klinker, voorzitter van Cliëntenraad Noord. Hierdoor gingen mensen teleurgesteld naar huis. ‘Dit speeddate-evenement is vooral bedoeld om te netwerken, en niet om concreet werk te vinden. Dat moet dus beter gecommuniceerd worden.’

Het UWV wil dat mensen breder naar werk zoeken vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, maar dit was niet goed uitgelegd. ‘Dan raken mensen gefrustreerd. Daarnaast hadden de uitzendbureaus wel behoefte aan werknemers, maar wisten de bezoekers niet welke opleiding en ervaring vereist was voor de functies’, zegt Harrie. In andere branches is nauwelijks werk, waardoor er ook geen stands uit die sectoren aanwezig waren.

Opzet

Aan de hand van de antwoorden uit de enquête schreef de Cliëntenraad Noord een advies, dat is besproken met de Regiomanager en de organisator. Vanaf 2017 wordt de opzet van het evenement omgegooid. ‘Er wordt vooraf in de uitnodigingsbrief verteld wat mensen kunnen verwachten van het speeddaten’, zegt projectorganisator Theo Laan van UWV. ‘Zo is het event bedoeld om te netwerken en je te oriënteren op een nieuwe baan. Er is niet voor iedereen direct een passende vacature voorhanden, daarvoor is de arbeidsmarkt te erg in beweging.’

Ook moet bezoekers duidelijker verteld worden dat er vooral uitzendbureaus aanwezig zijn. ‘In Friesland stromen 35 procent van de werkzoekenden uit naar nieuw werk door tussenkomst van een uitzendbureau. Daar liggen dus vooral kansen.’

Er wordt een instructiefilmpje gemaakt en online gezet zodat mensen zich thuis kunnen voorbereiden. ‘Ook de informatievoorziening aan de deur is verbeterd’, zegt Laan. Er is veel werk in diverse sectoren en daarom worden al branchegerichte speeddates en ontmoetingen georganiseerd voor de horeca, vervoer, techniek en bouw.

Adviezen

Ook UWV zal actiever zijn bij de speeddates. ‘Er gaan UWV-adviseurs rondlopen om vragen te beantwoorden en mensen proactief aan te spreken. Zij kunnen ook mensen helpen die zich bijvoorbeeld willen oriënteren op een andere sector’, zegt Laan. Het evenement wordt daarnaast aangevuld met een scholingsmarkt, waar werkzoekenden zich kunnen oriënteren op andere branches en beroepen waar werk in te vinden is. Harrie is blij dat de adviezen zijn omgezet in concrete aanpassingen. ‘Er zijn veel dingen overgenomen, dat vind ik heel goed.’