“De cliëntenraad moet vroegtijdig betrokken worden”
Sinds september zit Hub Hendriks in de cliëntenraad in Midden- en Oost-Brabant. Hij is al lang actief bij de FNV. Hij komt uit een industriële omgeving. “De cliëntenraad is een hele andere omgeving. Ik wil me graag inzetten voor de zwakste groep mensen.”
Omdat Hendriks al zo lang actief is in de individuele dienstverlening van de vakbond, was hij geïnteresseerd toen hij hoorde dat er mensen werden gezocht voor de cliëntenraden. “Ik dacht: misschien kan ik daar wel iets betekenen. Ik vind UWV af en toe erg intern gericht. De cliëntenraad moet ervoor zorgen dat UWV meer naar de cliënten luistert en rekening houdt met hun signalen.”
Inmiddels heeft Hendriks een aantal bijeenkomsten meegemaakt. “Het is een hele diverse groep met vele verschillende kwaliteiten. We komen regelmatig bij elkaar en we werken met verschillende commissies. Ook het contact met UWV is goed, we hebben al diverse voorlichtingsbijeenkomsten van divisies gehad. Daar leer je veel van”
Hendriks vindt dat er in de cliëntenraad wel veel over procedures wordt gepraat. “Er wordt vaak vanuit de interne werkorganisatie gesproken. Dat kan natuurlijk, maar veel belangrijker is dat de cliëntenraad vroegtijdig betrokken is. Dat voorkomt namelijk klachten van cliënten. En daar hebben natuurlijk zowel UWV als de cliëntenraad veel belang bij.”
Inmiddels heeft Hendriks een aantal bijeenkomsten meegemaakt. “Het is een hele diverse groep met vele verschillende kwaliteiten. We komen regelmatig bij elkaar en we werken met verschillende commissies. Ook het contact met UWV is goed, we hebben al diverse voorlichtingsbijeenkomsten van divisies gehad. Daar leer je veel van”
Hendriks vindt dat er in de cliëntenraad wel veel over procedures wordt gepraat. “Er wordt vaak vanuit de interne werkorganisatie gesproken. Dat kan natuurlijk, maar veel belangrijker is dat de cliëntenraad vroegtijdig betrokken is. Dat voorkomt namelijk klachten van cliënten. En daar hebben natuurlijk zowel UWV als de cliëntenraad veel belang bij.”