“Er is echt heel veel mogelijk op het werkplein”
In december 2010 kwam Werkplein Rijnstreek tot een convenant met onder meer het UWV over cliëntenparticipatie op het Werkplein. Joyce Niesten van de gemeente Alphen aan den Rijn had zichzelf de opdracht gegeven om cliëntenparticipatie te regelen.
Eigenlijk is Niesten ambtelijk secretaris van de gemeentelijke cliëntenraad en daarnaast beleidsmedewerker. Ruim een jaar geleden begon zij met het overleg over de cliëntenparticipatie. “We wilden de UWV-raad, de gemeentelijke raden en natuurlijk het Werkplein zelf op één lijn krijgen. We hebben daarover een jaar overlegd en uiteindelijk zijn we met zijn allen tot een convenant gekomen.”
De cliëntenraad van Gemeente Alphen aan den Rijn heeft dit convenant helaas uiteindelijk niet getekend, vertelt Niesten. “Ze vonden de uiteindelijke tekst niet ver genoeg gaan. Nu is dienstverlening echt de kern, de gemeentelijke raad wilde ook afspraken maken over bijvoorbeeld re-integratie. Dat is een onderwerp waarover het werkplein echter niet gaat.”
Niesten is wel blij dat er uiteindelijk een afspraak ligt. “En misschien doet de Alphense raad volgend jaar wel mee. Ze willen de kat uit de boom kijken en volgend jaar gaan we een evaluatie doen. Tot die tijd gaan we hard aan de slag om klanten goed te bedienen. Elk deelnemend platform levert in het komende jaar één á twee leden af en die komen vier keer per jaar bij elkaar. Tussendoor houdt de projectleider van Werkplein Rijnstreek hen op de hoogte. Daarnaast zijn ze welkom op bijvoorbeeld de banenmarkt. In overleg is echt heel veel mogelijk.”
Al met al is Niesten heel tevreden over het proces. “Ik had liever gezien dat de gemeentelijke raad vanuit deze basis mee wilde doen en van daaruit verder bouwen. Nu zetten ze zichzelf buitenspel. Maar ik ben heel blij dat we met onder meer de UWV-raad en het Cliëntenplatform van de ISD de Rijnstreek van start zijn op Werkplein Rijnstreek.”
De cliëntenraad van Gemeente Alphen aan den Rijn heeft dit convenant helaas uiteindelijk niet getekend, vertelt Niesten. “Ze vonden de uiteindelijke tekst niet ver genoeg gaan. Nu is dienstverlening echt de kern, de gemeentelijke raad wilde ook afspraken maken over bijvoorbeeld re-integratie. Dat is een onderwerp waarover het werkplein echter niet gaat.”
Niesten is wel blij dat er uiteindelijk een afspraak ligt. “En misschien doet de Alphense raad volgend jaar wel mee. Ze willen de kat uit de boom kijken en volgend jaar gaan we een evaluatie doen. Tot die tijd gaan we hard aan de slag om klanten goed te bedienen. Elk deelnemend platform levert in het komende jaar één á twee leden af en die komen vier keer per jaar bij elkaar. Tussendoor houdt de projectleider van Werkplein Rijnstreek hen op de hoogte. Daarnaast zijn ze welkom op bijvoorbeeld de banenmarkt. In overleg is echt heel veel mogelijk.”
Al met al is Niesten heel tevreden over het proces. “Ik had liever gezien dat de gemeentelijke raad vanuit deze basis mee wilde doen en van daaruit verder bouwen. Nu zetten ze zichzelf buitenspel. Maar ik ben heel blij dat we met onder meer de UWV-raad en het Cliëntenplatform van de ISD de Rijnstreek van start zijn op Werkplein Rijnstreek.”