Raadslid

‘Raden moeten bovenop proces rondom dagloonbesluit zitten’

10 februari 2017
  • Cliëntenparticipatie
‘Raden moeten bovenop proces rondom dagloonbesluit zitten’

Honderdduizenden cliënten met een WW-uitkering krijgen sinds 1 juli 2015 een te lage werkloosheidsuitkering als gevolg van nieuwe wetgeving. Hoe is de situatie vier maanden nadat de Centrale Cliëntenraad de Tweede Kamercommissie een brief schreef?

Het begon allemaal begin 2015 met de nieuwe Wet werk en zekerheid (WWZ), en in het bijzonder de regeling Dagloonbesluit. Dit is de basis waarop de WW uitkering wordt berekend. Vele WW-ontvangers kregen door de nieuwe wet een fors lagere uitkering door deze regeling, waarna de politiek een reparatie en een compensatieregeling opzette. Velen wachten echter nog steeds op dit geld. Daarom werd in oktober de brief verstuurd naar de Tweede Kamercommissie. 

Wijzigingen
‘We hebben geen reactie gehad op onze brief’, vertelt Enno Trompert van de vice-voorzitter van de Centrale Cliëntenraad. Inmiddels is er van alles gebeurd en zijn er wijzingen aangebracht in de wet. ‘Het grootste probleem is dat de compensatie pas verstrekt gaat worden vanaf het voorjaar 2017. Voor sommige groepen kan dit zelfs uitblijven tot in 2018. Er zijn daarnaast meer groepen die langer op hun compensatie moeten wachten. Hierdoor kunnen mensen in de problemen komen. Ze kunnen hun huur, hypotheek of zorgpremie niet betalen.’

UWV heeft aangegeven voorschotten te verstrekken als er uithuiszetting dreigt. ‘Er zijn ook afspraken tussen FNV en UWV. Als er schrijnende gevallen zijn, kan er hulp gezocht worden’, aldus Trompert. ‘De Centrale Cliëntenraad hecht er veel waarde aan dat deze voorschotten ook echt verstrekt worden als dat noodzakelijk is. Samen met de decentrale raden zullen we de komende 1.5 jaar hier bovenop moeten zitten.’

Nieuwe berekening
Momenteel wordt van alle cliënten met een WW-uitkering onderzocht of de nieuwe berekening klopt en hoeveel geld ze nog moeten krijgen. ‘Er zijn mensen die twee maanden te weinig geld hebben gehad, maar ook groepen die al twee jaar te weinig krijgen. Het gaat soms over 20 tot 30 procent minder geld, dat is aanzienlijk.’

Trompert noemt het een schrijnende situatie. ‘Het beleid is vastgesteld, nu is de uitvoering aan zet. Er moet alles aan gedaan worden om dit proces naar redelijkheid en billijkheid uit te voeren. Daar moeten wij als Centrale Cliëntenraad samen met de decentrale raden voor strijden.’

Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger