Cliëntenraad district Groot Amsterdam winnaar Cliënt in Beeld-prijs
Tijdens het congres van de Landelijke cliëntenraad op 8 april heeft de cliëntenraad district Groot-Amsterdam samen met de cliëntenraden van 6 gemeenten de cliënt-in-beeldprijs gewonnen.
Zes gemeenten rondom Amsterdam (Aalsmeer, Abcoude, Amstelveen, Ouder-Amstel, de Ronde Venen en Uithoorn) hebben hun krachten gebundeld bij het werkplein Amstel-Venen. Dit leidde tot een mooi voorbeeld van samenwerking tussen gemeenten die een ruim gebied bestrijken: van Amstelveen tot en met Ronde Venen.
Activiteiten rondom de vorming van cliëntenparticipatie bij dit werkplein hebben achtereenvolgens geleid tot een werkgroep cliëntenparticipatie, een startnotitie, overleggen tussen gemeenten en het werkplein, het tekenen van een convenant en de vorming van een klankbordgroep. De Cliëntenraad UWV district Groot Amsterdam participeert in deze klankbordgroep.
De prijs is toegekend op basis van het afgesloten convenant op het Werkplein Amstel-Venen. In overleg en samenspraak met de betrokken cliëntenraden is het convenant opgesteld en hier gaat de geformeerde klankbordgroep mee aan de slag.
Tekst jury Cliënt in beeldprijs
De cliëntenraden zijn vroeg begonnen, en er is niet alleen een convenant opgesteld, maar hierin zijn ook tips verwerkt die andere cliëntenraden kunnen navolgen.
De positieve insteek die door het hele traject heen te herkennen is – er is voor gekozen om vooral te starten en met elkaar cliëntenparticipatie op het werkplein vorm te geven - wordt door de jury zeer gewaardeerd. Het heeft geresulteerd in een convenant die richtinggevend (niet-leidend) is. De toegevoegde waarde van de tips en adviezen in het convenant, maken dit convenant zeer bruikbaar als voorbeeld voor andere cliëntenraden (in oprichting). Er is hier dus zeker sprake van voorbeeldfunctie.
Bovenstaande geeft aan dat cliëntenparticipatie wordt gemaakt waar het thuishoort, door de cliëntenraden zelf.
Een prima voorbeeld als voorgestelde “blauwdruk” participatie en ook herkenbaar met de voorstellen zoals die zijn aangeleverd door de RWI.
Activiteiten rondom de vorming van cliëntenparticipatie bij dit werkplein hebben achtereenvolgens geleid tot een werkgroep cliëntenparticipatie, een startnotitie, overleggen tussen gemeenten en het werkplein, het tekenen van een convenant en de vorming van een klankbordgroep. De Cliëntenraad UWV district Groot Amsterdam participeert in deze klankbordgroep.
De prijs is toegekend op basis van het afgesloten convenant op het Werkplein Amstel-Venen. In overleg en samenspraak met de betrokken cliëntenraden is het convenant opgesteld en hier gaat de geformeerde klankbordgroep mee aan de slag.
Tekst jury Cliënt in beeldprijs
De cliëntenraden zijn vroeg begonnen, en er is niet alleen een convenant opgesteld, maar hierin zijn ook tips verwerkt die andere cliëntenraden kunnen navolgen.
De positieve insteek die door het hele traject heen te herkennen is – er is voor gekozen om vooral te starten en met elkaar cliëntenparticipatie op het werkplein vorm te geven - wordt door de jury zeer gewaardeerd. Het heeft geresulteerd in een convenant die richtinggevend (niet-leidend) is. De toegevoegde waarde van de tips en adviezen in het convenant, maken dit convenant zeer bruikbaar als voorbeeld voor andere cliëntenraden (in oprichting). Er is hier dus zeker sprake van voorbeeldfunctie.
Bovenstaande geeft aan dat cliëntenparticipatie wordt gemaakt waar het thuishoort, door de cliëntenraden zelf.
Een prima voorbeeld als voorgestelde “blauwdruk” participatie en ook herkenbaar met de voorstellen zoals die zijn aangeleverd door de RWI.