Raadslid

Raad OGN bespreekt maatwerk en digitale dienstverlening met José Lazeroms

6 maart 2017
  • Cliëntenparticipatie
Raad OGN bespreekt maatwerk en digitale dienstverlening met José Lazeroms

José Lazeroms, lid van de Raad van Bestuur van UWV,  ging op bezoek bij de raad in Overijssel/Gelderland-Noord. Er werd gesproken over de speerpunten van UWV in 2017 en de interactie met cliëntenraden.

José bezoekt jaarlijks de disctrictscliëntenraden om een beter beeld te krijgen van wat zich in het land afspeelt. De raden bepalen dan zelf de agenda, legt José uit. ‘Vaak schuiven Nico de Boer en ik aan bij de vergadering, maar soms is er een agenda gemaakt. Het is fijn om dan in te gaan op de punten die aangestipt worden.’ In Zwolle was er vooraf al wat werk verricht, legt voorzitter Dick Tolsma uit. ‘We hebben de raadsleden gevraagd om vragen aan José en Nico bij de agendacommissie te melden. Sommige vragen hebben we doorverwezen naar de commissies, enkele vragen bleven over en die hebben we voorgelegd.’

Speerpunten
Die vragen gingen over de speerpunten van UWV in 2017, de brochures die voortaan digitaal worden, de ervaringen van José met de cliëntenraden en de cliëntenparticipatie binnen de werkpleinen en arbeidsregio’s. Een vol programma dus.

De plannen van UWV hangen uiteraard samen met de uitkomst van de verkiezingen, maar José verwacht geen grote veranderingen. Volgens Dick is er gesproken over de Werkverkenner, die als bouwsteen voor gerichte dienstverlening dient. ‘Er is steeds meer maatwerk gericht op persoonlijke dienstverlening. Er wordt meer gekeken naar wat de cliënt nodig heeft en die verschuiving merken we.’ Daar hoort ook de digitale dienstverlening bij. ‘Dat is ook belangrijk voor ons’, zegt José, ‘maar we moeten ook voldoende aandacht hebben voor de mensen die offline naar de juiste informatie zoeken. Daarom blijft het mogelijk dat mensen via andere kanalen dan het digitale kanaal geholpen worden.’

Nieuwe vaardigheden
Over haar bezoeken aan de cliëntenraden is José zeer te spreken. Elke raad pakt het bezoek anders aan en dat zorgt voor verschillende bijeenkomsten. ‘De districtscliëntenraad Noord heeft elke vergadering bijvoorbeeld een thema dat wordt voorbereid. Bij andere raden werkt het meer vanuit de spontaniteit en wat er verder ter tafel komt.’ In de raad Overijssel/Gelderland-Noord kwam het idee om elke vergadering een andere voorzitter te kiezen. ‘Zo kan iedereen zich ontwikkelen en nieuwe vaardigheden aanleren. Dat was leuk om mee te maken’, zegt José. Dick was ook positief over het bezoek. ‘Ze voelden zich op hun gemak bij ons en konden vrij meepraten over wat we besproken hebben. Die interactie is waardevol.’

LCR-congres
Als laatste punt werd gevraagd naar de participatie op de werkpleinen. Staatssecretaris Kleinsma en de Centrale Cliëntenraad willen dit, samen met de arbeidsmarktparticipatie, opnieuw vormgeven. Op 6 april zal op het LCR-congres in Nieuwegein nieuwe informatie gegeven worden. Dick hoopt dat de politiek de huidige lijn doorzet. ‘De betrokkenheid van cliëntenraden op de werkpleinen moet gestimuleerd worden. Het wordt dus spannend wat er na de verkiezingen gaat gebeuren.’