Raadslid

UWV toetst communicatie Wajong op klanten

15 december 2009

Geen thema

UWV toetst communicatie Wajong op klanten
Een nieuwe website, een nieuw aanmeldformulier, een nieuwe brochure. De verandering van de Wajong per 1 januari brengt nieuwe communicatiemiddelen met zich mee. In drie bijeenkomsten door het hele land konden klanten hun mening geven over deze middelen.
Per 1 januari moeten deze communicatiemiddelen daadwerkelijk gebruikt worden. Daarvoor wilde UWV aan klanten vragen wat ze hiervan vonden. “Aan klanten vragen wat ze vinden van je website of van je brieven is best eng. Wat mij zo is opgevallen is de passie van onze klanten om een bijdrage te leveren. Geweldig! Achteraf dus helemaal niet eng. En dat het ook écht heeft geleid tot verbeteringen. Zo konden we het laatste klantpanel al het aanvraagformulier laten toetsen die was aangepast naar aanleiding van de eerdere klantpanels.",” aldus Jeroen Bakker, die de drie sessies voor UWV organiseerde.

Cailin Kuit, lid van de cliëntenraad in Amsterdam, leidde de bijeenkomsten voor UWV. Zij heeft ook een eigen bedrijf in coaching, training en counseling. “Het is een erg goede gedachte om iemand uit de cliëntenraad te vragen deze bijeenkomsten te leiden. De cliëntenraad is betrokken bij de nieuwe Wajong en op deze manier is de cliëntenraad automatisch op de hoogte. Daarnaast ben ik natuurlijk ook écht betrokken bij de Wajong.”

Kuit krijgt zelf een uitkering, maar wil daar graag vanaf. “Ik heb een eigen bedrijf en ik hoop dat snel zo goed loopt dat ik geen uitkering meer nodig heb. Dat is ook de reden dat ik tegen UWV heb gezegd dat ik een volgende panel wil doen, maar wel als ik betaald wordt. Ik vind dat het UWV het goede voorbeeld moet geven om mensen te stimuleren uit hun uitkering te krijgen. Gelukkig vind het UWV dat zelf ook, en wellicht komt dat voor een volgende keer.”