Henkjan Derks: “De cliëntenraad moet zich op enkele thema’s richten”
Henkjan Derks vertrekt na een half jaar als districtsmanager Klant & Service in het district Noord. Hij was de afgelopen maanden de gesprekspartner voor de cliëntenraad in Noord. “Dat was heel leuk. Vanaf het begin was er een goede sfeer.”
Derks begon in januari als districtsmanager. Hij was de eerste districtsmanager die op deze manier bij de cliëntenraad betrokken was. Zowel UWV als de cliëntenraden maakten een belangrijke verandering door. “UWV is in vijf divisies opgedeeld, en de cliëntenraden zijn ook opnieuw ingedeeld in verschillende regio’s, waar de scheiding tussen AG en WW is opgeheven.”
In het begin was het lastig om mensen te vinden voor de cliëntenraad, doordat veel mensen de raad verlieten. “Maar dat hebben we volgens mij heel mooi opgelost. Er is nu een mooie mix tussen ervaring en nieuwkomers in de raad. Vanaf het begin is er een mooie sfeer van openheid. Dat is mooi, als je de cliëntenraad meeneemt in wat er speelt en uitlegt wat er wel en niet kan, is er een hele plezierige sfeer,” vertelt Derks.
De cliëntenraad functioneert volgens Derks het beste als je een aantal thema’s kiest waar de raad zich op richt. “Dat is ook de uitdaging voor mijn opvolger, al is die nog niet bekend. Je kunt beter drie kleine dingen uitkiezen, dan één groot thema waarop je pas over enkele jaren winst kan behalen. Samen met de cliëntenraad moet je daar keuzes in maken.”
Voor de cliëntenraad zelf heeft Derks ook nog een tip. “Het is de kunst voor de cliëntenraad om boven het niveau van de individuele cliënt uit te stijgen. De cliëntenraad heeft zijn voelsprieten onder de cliënten en dat is ook goed, maar je bent er vooral voor om de grote lijnen te bewaken. Het individuele geval kan de cliëntenraad als voorbeeld voor die grote lijn dienen, maar het individuele probleem kan de cliëntenraad niet oplossen.”
Voorlopig worden de taken van de districtsmanager Klant & Service in Noord waargenomen door de districtsmanager in Oost. Henkjan Derks is inmiddels begonnen als Programmamanager Kanteling AG, waar hij de divisie AG opdeelt naar de nieuwe divisies van UWV. “Dit was een kans die ik niet kon laten lopen. In 2010 moet dit proces afgerond zijn. En dit is een proces dat iets minder direct met de klant te maken heeft, maar op de langere termijn wordt de klant er zeker beter van. UWV wordt efficiënter en herkenbaarder voor de klant.”
In het begin was het lastig om mensen te vinden voor de cliëntenraad, doordat veel mensen de raad verlieten. “Maar dat hebben we volgens mij heel mooi opgelost. Er is nu een mooie mix tussen ervaring en nieuwkomers in de raad. Vanaf het begin is er een mooie sfeer van openheid. Dat is mooi, als je de cliëntenraad meeneemt in wat er speelt en uitlegt wat er wel en niet kan, is er een hele plezierige sfeer,” vertelt Derks.
De cliëntenraad functioneert volgens Derks het beste als je een aantal thema’s kiest waar de raad zich op richt. “Dat is ook de uitdaging voor mijn opvolger, al is die nog niet bekend. Je kunt beter drie kleine dingen uitkiezen, dan één groot thema waarop je pas over enkele jaren winst kan behalen. Samen met de cliëntenraad moet je daar keuzes in maken.”
Voor de cliëntenraad zelf heeft Derks ook nog een tip. “Het is de kunst voor de cliëntenraad om boven het niveau van de individuele cliënt uit te stijgen. De cliëntenraad heeft zijn voelsprieten onder de cliënten en dat is ook goed, maar je bent er vooral voor om de grote lijnen te bewaken. Het individuele geval kan de cliëntenraad als voorbeeld voor die grote lijn dienen, maar het individuele probleem kan de cliëntenraad niet oplossen.”
Voorlopig worden de taken van de districtsmanager Klant & Service in Noord waargenomen door de districtsmanager in Oost. Henkjan Derks is inmiddels begonnen als Programmamanager Kanteling AG, waar hij de divisie AG opdeelt naar de nieuwe divisies van UWV. “Dit was een kans die ik niet kon laten lopen. In 2010 moet dit proces afgerond zijn. En dit is een proces dat iets minder direct met de klant te maken heeft, maar op de langere termijn wordt de klant er zeker beter van. UWV wordt efficiënter en herkenbaarder voor de klant.”