Raadslid

Roep om betere communicatie rondom WIA-WGA 80-100%

30 juni 2017
  • Cliëntenparticipatie
  • Sociaal Medische Zaken
Roep om betere communicatie rondom WIA-WGA 80-100%

Twee keer per jaar houdt UWV een ondersteunend gesprek met cliënten die sinds 1 januari 2017 in de WIA-WGA 80-100% zitten. UWV bekijkt samen met de arbeidsongeschikte cliënt hoe hij of zij een zinvolle bijdrage kan leveren aan de samenleving.

Een positieve ontwikkeling, maar UWV communiceert er nog te weinig over, vindt Jan van Zetten van de Cliëntenraad Overijssel & Gelderland-Noord. Desalniettemin vindt hij het een mooi initiatief: 'UWV probeert mensen, die niet meer kunnen werken, zingeving te geven. Dit gebeurt bijvoorbeeld door samen met de cliënt te kijken naar vrijwilligerswerk.'

Ondersteunende gesprekken
Volgens Van Zetten deed UWV in het verleden een stuk minder om deze cliënten te betrekken bij de maatschappij. ‘Cliënten in de WIA-WGA 80-100% zijn volledig arbeidsongeschikt verklaard, maar niet voor onbepaalde tijd. Daarom wordt door middel van een herbeoordeling gekeken of ze weer aan het werk kunnen. Vroeger bleef het daarbij. Tussen de herbeoordelingen door werd minder naar hen omgekeken dan nu, met deze gesprekken.’ Van Zetten benadrukt dat de jaarlijkse twee gesprekken ondersteunend zijn en geen herbeoordeling.

De ondersteunende gesprekken worden door cliënten zelf gewaardeerd. Van Zetten: ‘Tot nu toe geven de cliënten aan dat ze tevreden zijn. Ze worden empathisch en vriendelijk benaderd en UWV stelt zich behulpzaam op.’ Toch denkt Van Zetten als raadslid mee over wat nog beter zou kunnen. Zo zijn er weinig cliënten die weten waarvoor ze precies twee keer per jaar op gesprek moeten komen.

Speculaties
En dat leidt tot speculaties, denkt Van Zetten. ‘Er heerst soms wantrouwen richting UWV en dat wordt zo bevestigd. Het is jammer als niemand weet wat de insteek is van de gesprekken. Hierdoor kunnen cliënten denken dat het een herbeoordelings- in plaats van een ondersteunend gesprek is.’

Van Zetten denkt dat meer publiciteit rondom het initiatief nodig is. ‘UWV communiceert over veel dingen helder, maar juist bij zo’n positieve stap gebeurt dit te weinig. Je zou over de gesprekken kunnen communiceren op de UWV-website, social media of naar de cliëntenraden toe.’

Inmiddels heeft de Cliëntenraad Overijssel & Gelderland-Noord dit advies aangekaart bij de Centrale Cliëntenraad. Deze raadsleden zijn ermee bezig en daarin heeft Van Zetten het volste vertrouwen: ‘UWV luistert altijd goed naar de cliëntenraad. Onze inzet wordt gewaardeerd en er wordt naar ons geluisterd. Ik ben ervan overtuigd dat ze ook dit signaal zullen oppakken. Zeker omdat het ook voor UWV zelf van belang is.’